معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: صنعتگران متقاضی بیمه در این استان پایش شده‌ و تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.

حسنعلی فولادی افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان فعال هستند که هفت هزار و ۶۰۰ نفر مجوز فعالیت دارند.

وی گفت: از مجموع افراد دارای مجوز فعالیت صنایع دستی، سه هزار و ۳۰۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: چهار هزار و ۳۰۰ نفر از هنرمندان و صنعتگران دارای مجوز فعالیت صنایع دستی استان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که به زودی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات شاغلان صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی استان نداشتن پوشش بیمه‌ای و وضعیت بازنشستگی این قشر از تولیدکنندگان است که بارها با اعتراض و گلایه این هنرمندان مواجه بوده‌ایم.

فولادی افزود: با پیگیری مجدانه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و قول مساعد رئیس جمهور هفته گذشته این پیشنهاد به عنوان یکی از شاخص‌ترین حمایت‌ها از جامعه میراث فرهنگی، به تصویب هیات دولت رسید.

وی گفت: پیرو وعده رئیس جمهور مبنی بر پوشش بیمه‌ای برای ۱۰ هزار نفر از هنرمندان و شاغلان صنایع‌ دستی و راهنمایان گردشگری و با عنایت به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر تامین مالی آن، تمامی صنعتگران و هنرمندان واجد شرایط استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به شرایط مورد نیاز برای برقراری بیمه صنعتگران و هنرمندان تصریح کرد: افراد باید فاقد بیمه پایه بوده و مجوز آنها دارای اعتبار یا حداقل یکبار تمدید شده باشد یا اینکه پنج سال سابقه فعالیت داشته باشند.

وی افزود: در این طرح افراد دارای درجه هنری، مُهر اصالت، سرپرست خانوار و بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال دارای اولویت هستند و از مجموع سهمیه‌ای که برای استان تعیین خواهد شد ۳۰ درصد مربوط به مرکز استان و ۷۰ درصد در ۱۱ شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

فولادی گفت: افراد متقاضی تا ۱۰ بهمن‌ ماه فرصت دارند با مراجعه به ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محل سکونت خود، نسبت به درخواست و ثبت‌نام اقدام کنند.

وی بیان کرد: در پایان مهلت تعیین شده اسامی متقاضیان به وزارتخانه ارسال و افراد واجد شرایط مشخص و نسبت به بیمه آنها اقدام خواهد شد.