رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی راه اندازی خواهد شد که از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهیم یک میلیارد تومان اعتبار برای شکل‌گیری این صندوق اختصاص دهد.

مسعود منصور، یکشنبه شب ۱۳ مهر در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بیرجند، اظهار کرد: خراسان جنوبی جزء نخستین استان‌های اجرای طرح‌های بیابان زدایی است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با اجرای سه پروژه بین‌المللی در حوزه مشارکت‌های مردمی و بسیج جوامع محلی جزء استان‌های پیشرو است، تصریح کرد: در خراسان جنوبی بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی و ۴.۵ میلیون هکتار از اراضی آن بیابانی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: سالانه ۷۰ میلیارد تومان خسارت فرسایش بادی به زیرساخت‌های و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی وارد می‌شود.

منصور ادامه داد: بیش از از شش هزار قنات در این استان وجود دارد؛ بنابراین باید حفظ منابع آب و خاک در اولویت باشد و برای توسعه بخش کشاورزی باید منابع آبی استان حفظ شود.

وی با بیان اینکه با عملیات آبخیزداری قنات خشکیده بسیاری از روستاها آبدهی کرده است، افزود: در حال حاضر ۲۴۱ هزار هکتار جنگل تاغ زار بیابانی در استان وجود دارد که دستورالعمل اصلاحی بهره برداری از تاغ‌زارها تا پایان مهرماه مصوب و اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در خراسان جنوبی انجام شده، ۹۱۵ هکتار اجرا شده و ۳۱۵ هکتار در حال انجام و ۲۸۰ هکتار نیز آماده اجرا است.

منصور بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده و امسال نیز ۱۲۵۰ هکتار نهال کاری، ۷۰۰ هکتار باد شکن، ۱۰۰ هزار هکتار  سیسم چرا و قرق و پنج هزار هکتار مدیریت روان آب اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری پیش بینی شده است که اقدامات انجام شده باعث ۸۷۲ میلیون مترمکعب استحصال آب می‌شود.