عدل سرپرست شهرداری بیرجند گفت: شهرداری در کنار وظایف ذاتی باید مقوله فرهنگی را جدی ببیند و شورای شهر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را فعال کند تا به صورت ویژه مهارت‌های زندگی و آگاهی‌های عمومی ارتقا یابد.

علی عدل افزود: تا آگاهی‌های عمومی و مهارت‌های زندگی کردن در شهر افزایش نیابد شاهد افزایش فقر اقتصادی و جرم در جامعه خواهیم بود.

وی گفت: جای تأسف دارد که به کمیسیون ماده ۱۰۰‌ به عنوان یکی از مراکز درآمدهای پایدار نگاه می‌شود اما با توجه به اینکه شهرداری مجبور است در پروژه‌های روزمره کار کند نتوانسته به درآمدهای پایدار فکر کند.

سرپرست شهرداری بیرجند گفت: طرح جامع تفصیلی از سال ۸۶ در این شهر بازنگری نشده است و سازندگان خود را با شهرهای دیگر مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه همان طرح تفصیلی هم کپی‌برداری از یک شهر شمالی است افزود: با این روند هم فرار سرمایه در مرکز استان اتفاق می‎‌افتد و هم ما در قوانین با مشکل مواجه هستیم.

عدل گفت: طرح منطقه‌بندی شهر باید در مرکز استان به درستی انجام شود و در برخی مناطق وقتی زمین زیاد است چرا باید تراکم سنگین ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: الان اتفاق جدیدی رقم می‌خورد که ۴۰۰‌ هکتار به شهر بیرجند اضافه کنند و قانون این اجازه را نمی‌دهد زیرا باید زمین‌های داخلی و بافت فرسوده تازه‌سازی شود.

وی گفت: ساخت ابر سازه‌ها در پادگان بیرجند با همکاری راه و شهرسازی از دیگر مشکلات است که در ۶ بلوک ۳۴۰ واحد ساخته می‌شود و این واحدها از کجا خدمات شهری می‌گیرند لذا اگر حمایتی برای جلوگیری از این ابرپروژه نباشد شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود.

تبیین جایگاه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و شهرستان‌ها و ظرفیت‌های همکاری مشترک با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم از مهمترین دستور کارهای این شورا بود که جمعی از اعضای شوراهای اسلامی و حوزه‌های قضایی استان به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشتند.