#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: باید یکسری از ناشران، آثار مفاخر خراسان جنوبی از جمله استاد بدیع‌الزمان فروزانفر را بازبینی و بازنشر و با استفاده از امکانات و شیوه‌های جدید تبدیل به نرم‌افزارهایی نو کنند.

محمدرضا سوقندی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش منطقه‌ای استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در شهرستان بشرویه در جمع خبرنگاران افزود: پرداختن به شخصیت استاد فروزانفر و برگزاری این قبیل همایش‌ها از چند جهت مهم است.

وی ادامه داد: برای شناخت تاریخ ادبیات، فرهنگ و تمدن خود، انتقال آن به نسل جدید و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان باید هویت ایرانی و اسلامی خود را حفظ و از بحران هویت، گسست نسل‌های جدید با ریشه و پیشینه خود با اقدامات فرهنگی جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی تصریح کرد: یکی از راه‌های آن، شناخت شخصیت‌هایی است که در تاریخ معاصر و معرفی میراث فرهنگی، ادبی و مکاتب فلسفی، حکمت و تاریخ نقش داشتند.

وی اظهار داشت: بزرگداشت این افراد، بزرگداشت یک شخص یا فرد نیست بلکه مجموعه‌ای از فرهنگ ایرانی و اسلامی و آشنا شدن جوانان با تمدن و فرهنگ اسلامی است که اگرچه در قید حیات نیست اما متعلق به فرهنگ ایرانی واسلامی است.

سوقندی با بیان اینکه بزرگداشت استاد فروزانفر تکریم علم، دانش و پژوهش، سخت‌کوشی و همت است عنوان کرد: محمد حسین بشرویه‌ای که معروف به بدیع‌الزمان فروزانفر شده از مفاخر ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی یادآور شد: وی ویژگی‌های خاصی داشت هم حوزوی و دانشگاهی بود، دانش آموخته حوزه علمیه مشهد و در محضر ادیب نیشابوری با علوم مذهبی و قرآنی آشنا شد و تا پایان عمر، هم این ارتباط با علوم دینی در آثار وی آشکار بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: از طرف دیگر در علوم جدید و دانشگاهی نیز از استادان دانشگاه تهران بوده و به عنوان مولوی‌پژوه و مولوی شناس معرفی می‌شود.

وی به نقش و تاثیر استاد فروزانفر در معرفی آثار مولوی در همه زمینه‌ها، نظم، نثر، مثنوی، فیه و مافیه و سایر پرداخت و این پژوهش‌ها را در شناساندن مولوی موثر خواند.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی گفت: استاد فروزانفر در کاری نو، نگاهی بدیع و خاص به آثار مولوی دارد و کتاب احادیث مثنوی را به خوبی شرح نویسی می‌کند.

وی تاکید کرد: جوانان ما باید با افرادی که در علم و فرهنگ تلاش کرده و با نبود امکانات زحمت کشیدند و با مشکلات و سختی زیاد، به مقامات علمی راه یافتند، آشنا شوند، البته آشنایی که فقط در اسم نباشد و در عمل هم با آنها و مسیرشان آشنا شوند.

سوقندی اظهار داشت: باید برگزاری این همایش‌ها آثار استاد را به نرم‌افزارهای جدید تبدیل کرده و مسیر آن را فراهم کند، گرچه عمر استاد فروزانفر کفاف اتمام کارش را نداد اما امروز افرادی در حوزه و دانشگاه با شیوه‌های جدید، در حوزه‌های مختلف کار او را به اتمام برسانند.

وی یکی از ویژگی‌های استاد فروزانفر را برقراری پیوند بین علوم جدید و قدیم بیان کرد و افزود: او به فلسفه، حکمت، تاریخ و ادبیات، علوم عقلی هم پرداخت که این ویژگی نشان می‌دهد وی از جامعیت برخوردار بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: وی فقط در یک رشته خاص تخصص نداشت بلکه در علوم حوزوی و جدید در حد توان و نیاز صاحب نظر بود، تصحیح و انتشار این آثار، نشان دهنده جامعیت علمی او با زبان، ادبیات، تاریخ و فرهنگ است.

وی اظهار امیدواری کرد: تکرار این همایش‌ها ابعاد مختلف شخصیت او را برای نسل جدید و نه فقط در خراسان، بلکه در کشور و جهان معرفی کند.

سوقندی از همه برگزارکنندگان این نشست ادبی، مردمی و اهالی فرهنگ دوست و ادب پرور شهرستان بشرویه تقدیر کرد.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر امروز (پنجشنبه) با حضور برخی از مهمانان همایش، در شهر بشرویه خراسان جنوبی آغاز شد.

«محمد رمضانی» دبیر این همایش با اشاره به برگزاری این همایش ۲ روزه با محوریت مولوی پژوهی اظهار داشت: برنامه‌های روز اول همایش در ۲ بخش عمومی و تخصصی برگزار خواهد شد که در بخش عمومی نشست نقاله خوانی برای برگزیدگان بخش مسابقه حفظ اشعار مولانا و حافظ و ترجمه آیات قرآن از ترجمه استاد فروزانفر برای جوانان و نو جوانان و تقدیر از برگزیدگان این مسابقه است.

وی ادامه داد: در بخش تخصصی برنامه‌های روز اول این همایش، نشست مثنوی خوانی مهمانان در منزل قدیمی استاد بدیع الزمان فروزانفر برگزار می‌شود.

وی به برنامه های روز دوم همایش اشاره کرد و گفت: نشست علمی همایش در روز دوم برگزار خواهد شد که در این نشست سخنرانی استاد میر باقری فرد “رئیس کرسی مولوی پژوهشی کشور” و همچنین استاد بهنام فر عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن ترویج خراسان و رئیس کمیسیون تخصصی علوم انسانی و عضو هیات ممیزه دانشگاه بیرجند از جمله برنامه‌های ویژه این نشست است.

دبیر همایش افزود: این همایش با حضور میهمانانی از ۱۱ استان کشور به صورت حضوری و مجازی با همکاری استانداری خراسان جنوبی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی، تولیت شمس تبریزی کرسی مولوی پژوهشی ، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، هیات امنای آثار استاد بدیع الزمان فروزانفر و بنیاد مولوی پژوهشی استادفروزانفر و همچنین همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان و بخش خصوصی در حال برگزاری است.

رمضانی گفت: افتتاح مکتب‌خانه مولوی پژوهی استاد بدیع الزمان فروزانفر، بازدید از منزل استاد و نمایشگاه آثار استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، معرفی برگزیدگان مسابقات فرهنگی، مثنوی خوانی و امضای تفاهم‌نامه های همکاری از جمله دیگر برنامه‌های این همایش خواهد بود.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر تحت عنوان “فرهنگ پژوهان” ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ما جاری در شهر بشرویه با حضور مسئولان و شاگردان استاد فروزانفر درحال برگزاری است.