سه تفاهم‌نامه همکاری به منظور حمایت از کشاورزان همزمان با برگزاری آیین شکرگزاری برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف امضا شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  در این آیین گفت: نخستین تفاهم‌نامه بین سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل پست استان درخصوص بسته‌بندی و جابه‌جایی گل نرگس در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای ارسال به تمامی نقاط کشور منعقد شد.

مهدی جعفری افزود: دومین تفاهم‌نامه بین سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای در اختیار گذاشتن تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان نرگس‌کار در جهت توسعه سطح زیر کشت گل نرگس به امضا رسید.

وی گفت: سومین تفاهم‌نامه در سطح شهرستان و سه‌جانبه در قالب کشاورزی قراردادی بین مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خوسف و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همچنین شرکت تعاونی تولید برای در اختیار گذاشتن نهاده به کشاورز در قبال خرید محصول تولیدی کشاورز امضا شد.

سه تفاهم‌نامه برای توسعه گل نرگس در خوسف امضا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: امروز به سمتی پیش می‌رویم که تولید گل نرگس اقتصادی شده و در این زمینه سه مزرعه الگویی در شهرستان خوسف برای پنج رقم گل نرگس راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد محصولات کشاورزی در حال افزایش است گفت: امروز در حکمرانی کشاورزی به دنبال توانمندسازی مدیران نیستیم بلکه تلاش می‌کنیم توانمند کردن تولیدکنندگان را افزایش دهیم.

جعفری با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن تصریح کرد: از تولیدکنندگان و کشاورزان خواستاریم حول محور کشاورزی اتفاق نظر کرده و برای خودکفایی در تولیدات کشاورزی تلاش کنند.

وی افزود: میزان تولید گل نرگس در شهرستان خوسف به حد کافی و فرآوری نرسیده و نیازمند افزایش سطح زیر کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید نگاه به گل نرگس، نگاه معیشتی باشد گفت: به مردم و تولیدکنندگان قول می‌دهیم هر نرگس کار در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ متر به بالا، به کشت گل نرگس اقدام کند، هزینه مورد نیاز ۷۰ درصد کشت را پرداخت کنیم.

سه تفاهم‌نامه برای توسعه گل نرگس در خوسف امضا شد

وی با اشاره به گردشگری کشاورزی در سایه گل نرگس اظهار کرد: همچنین هر کشاورزی که در کنار مزارع گل نرگس برای گردشگری کشاورزی اقدام کند، هزینه‌های لازم را تامین می‌کنیم چراکه باغ‌های زعفران، زرشک و نرگس و ظرفیت شتر از جمله قابلیت‌های استان است که می‌توان آنها را در سطح گسترده‌ای به تصویر کشید.

جعفری افزود: ۱۱ محصول مزیت‌دار در خراسان جنوبی وجود دارد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم در هر شهرستان بنا به ظرفیت آن، توانمندسازی را انجام دهیم و در حوزه معرفی شتر و جشن شکرگزاری سیر عشق آباد نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از نرگس‌کاران گفت: احیای قنات‌ها، کانال‌کشی هزار و ۵۰۰ متر در بستر مزارع گل نرگس و خریداری ۳۰۰ هزار شاخه گل نرگس از جمله این اقدامات است.

سطح زیر کشت گل نرگس در خوسف حدود ۲۵ هکتار است و این شهرستان رتبه اول تولید گل نرگس را در خراسان جنوبی دارد همچنین محصول منطقه به لحاظ عطر و بو و ماندگاری دارای کیفیت بالایی است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۵ کیلومتری بیرجند است.

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور