معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همه دستگاه ها به تناسب سهمی که در مصرف آب دارند باید صرفه جویی کنند.

مجتبی علوی مقدم روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: با توجه به سیاست ها و برنامه های کلان وزارت نیرو در راستای صرفه جویی و مدیریت درست منابع آبی، همه دستگاه ها در رده های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، شرب و غیره به نسبت سهم خود باید اجرای این برنامه ها را در دستور کار قرار دهند.
وی تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: چاه های غیرمجاز که در استان حفر شده با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط، دستگاه های قضایی و نیز نهادهای نظارتی باید هرچه سریعتر شناسایی و تعیین تکلیف شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر احصای برنامه های مرتبط با سازگاری با کم آبی در استان تاکید و بیان کرد: هرچه سریعتر برنامه های اجرایی و عملیاتی دستگاه های متولی در این رابطه باید احصا و با نظرات کارشناسی صاحبنظران جمع بندی و به کارگروه ملی پیشنهاد شود.
وی به روزرسانی سند جامع آب استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این سند هرچه سریعتر باید آماده و با توجه به نیازها و مقتضیات روز به روزرسانی شود تا بتوان در حوزه های مختلف شرب، صنعت، کشاورزی و غیره برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت استان را تدوین و اجرایی کرد.
علوی مقدم با تاکید بر اینکه کاهش میزان آب استحصالی از چاه ها در حوزه کشاورزی نباید ضربه ای به اقتصاد و معیشت کشاورزان بزند افزود: این امر باید با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و شوراهای محلی به انجام برسد.
وی اصلاح الگوی کشت را از دیگر موارد ضروری در این رابطه برشمرد و اظهار داشت: باید در حوزه های فضای سبز و نیز محصولات کشاورزی در بخش های باغی و زراعی به دنبال تغییر الگوی کشت و گونه هایی باشیم تا با آب و هوا و کم آبی منطقه سازگاری لازم را داشته باشد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله