#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین ارزیابی شهرستان‌های بیرجند و سربیشه در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) از نظر شیوع کرونا هستند و هیچ شهرستان استان خراسان جنوبی در وضعیت سفید (کم خطر) نیست.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: همچنین شهرستان‌های سرایان، طبس، فردوس، قاینات، نهبندان و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های خوسف، زیرکوه و بشرویه در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون روزانه به طور متوسط در استان ۱۴ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و میزان بروز تجمعی بیماری در استان ۳۰۲ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است در حالی که شاخص کشوری ۴۱۷ نفر است.

وی بیان کرد: همچنین نسبت مرگ و میر در استان بر اثر کرونا ۵.۳ درصد و شاخص کشوری ۵.۷ درصد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی افزود: میزان مرگ و میر اختصاصی – علیتی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان ۱۵.۹ و در کشور ۲۴ درصد است.

وی شاخص نمونه‌گیری در هزار نفر جمعیت در استان را ۱۵.۶ درصد و در کشور ۳۵.۱ درصد اعلام کرد و گفت: همچنین از مجموع نمونه‌گیری‌های انجام شده از افراد ۱۹.۳ درصد در استان و در کشور ۱۱.۹ درصد مثبت است.

شریف‌زاده با بیان اینکه هر ۳۲ ساعت یک نفر در خراسان جنوبی به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کند افزود: این آمار در شاخص کشوری روزانه ۱۱۲ مرگ ثبت شده است.

وی عنوان کرد: شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۳۷۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه نخست، شهرستان سرایان با ۳۶۴ مورد رتبه دوم و سربیشه با ۳۱۹ مورد در رتبه سوم قرار دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: همچنین شهرستان فردوس با ۱۵۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در رتبه دهم و شهرستان خوسف با ۸۳ مورد رتبه یازدهم را بین ۱۱ شهرستان استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: کماکان بیشترین میزان انتقال بیماری در استان تا حدود ۶۰ درصد ناشی از تجمعات خانوادگی از قبیل دورهمی‌ها، مراسم عروسی و عزا است که امیدواریم با تداوم همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد روند کاهشی بیماری در استان باشیم.

روند ابتلا به ویروس کرونا از اواسط خرداد امسال در خراسان جنوبی دوباره صعودی شد به طوری که اواخر تیرماه، هفت شهرستان از ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) بودند و برای چند روز خراسان جنوبی در وضعیت هشدار قرار گرفت.

با تلاش کادر درمانی، مسوولان و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها به ویژه استفاده فراگیر از ماسک به تدریج از اوایل مرداد امسال ابتدا خراسان جنوبی از وضعیت هشدار خارج شد و شهرستان‌های قرمز این استان اکنون به ۲ شهرستان کاهش یافته که نتیجه همراهی مردم است.

اولین مورد بستری ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی دوم اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی این ویروس اعلام و از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین حجم زیادی از بستری‌ها در بیمارستان‌های استان انجام شد.

ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها راه‌های اصلی پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و مورد تاکید وزارت بهداشت است.