معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت جلوگیری از گسترش پدیده بافت‌های ناکارآمد هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در استان بدون تردید تخریب می‌شود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز یکشنبه در دومین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد استانی بازآفرینی شهری افزود: برخی از بافت‌های ناکارآمد شهری در شهریور ماه بازدید شد و در تخریب این بافت‌ها اقدامات جهادی صورت‌ گرفت که مستندات آن موجود است.

وی گفت: در ساخت و سازها اگر دقت نشود، شاهد ساخت سازه‌های بی‌کیفیت در منظر شهر خواهیم بود که از دستگاه‌های متولی خواستاریم از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری شود و مراتب را به محاکم قضایی ارجاع دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: در قدم‌ اول باید با بنگاه‌هایی که نسبت به تفکیک و ساخت و ساز اقدام می‌کنند، برخورد شود البته پیش‌بینی فراتر از پیشگیری است و دستگاه‌ها باید آینده‌نگری لازم را در صیانت از اراضی داشته باشند.

وی افزود: نظارت‌ها در روستاهای نزدیک مرکز استان باید تشدید شود زیرا گزارش‌ها حاکی از ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: از باب هشدار عموم شهروندانی که به این تخلف ورود می‌کنند اعم از بنگاه‌های معاملاتی که اقدام غیرقانونی در تقسیم و فروش اراضی دارند هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز بدون درنگ تخریب خواهد شد.

وی گفت: با توجه به دستورالعمل‌هایی که در حوزه حقوق عامه ابلاغ شده در حفظ و صیانت از بیت‌المال اگر مدیری کوتاهی انجام دهد از جهت ترک فعل حتما دادستانی ورود پیدا خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: اقداماتی را شهرداری در حوزه کمربند سبز برای جلوگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری آغاز کرده که مدیریت ریزگردها، هوای پاک و تعیین محدوده شهر از مهمترین اهداف است اما شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند و همه دستگاه‌ها در تحقق این هدف مهم همکاری کنند.

وی گفت: دغدغه‌مندی دستگاه‌ها برای ثبت حریم و بستر رودخانه‌ها مورد انتظار است زیرا وقتی سند اخذ نشود ساخت و سازها در این بخش انجام می‌شود که مشکل‌ساز خواهد شد.

ترک فعل مدیران در صیانت از اراضی

معاون دادستان بیرجند هم در این نشست گفت: ریشه‌یابی وجود بافت‌های ناکارآمد شهری حاکی از این است که دستگاه مربوطه در حوزه مالکیت به وظیفه خود به خوبی اقدام نکرده و زمینه‌ساز تشکیل بافت ناکارآمد شده است.

علیرضا حیرانی افزود: در زمینه صیانت و حراست از اراضی، دولت مالکیت را برعهده دارد و دستگاه‌ها متولی این اراضی هستند.

وی گفت: در حوزه دادستانی دستورالعمل حقوق عامه و ترک فعل مدیران مورد توجه است که یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه صیانت از اراضی است.

معاون دادستان بیرجند تصریح کرد: قانون تکلیف را روشن کرده است و هر قانون فلسفه و حکمتی دارد تا حقوق بیت‌المال حفظ شود.

وی گفت: در موضوع تغییر کاربری‌ها باید دستگاه‌ها با سرعت و فوریت بیشتری به محاکم قضایی اعلام کنند زیرا تبعات اجتماعی خواهد داشت به‌خصوص جهاد کشاورزی تغییر کاربری‌ها را با دقت بررسی کند که طبق گزارش‌ها در روستاهای اطراف بیرجند این خلاف صورت گرفته و باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت تکمیل بانک کاداستر در استان

کارشناس مسوول کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز گفت: درخصوص سکونتگاه‌های غیررسمی چهار نقشه از ادارات متولی به اداره ثبت اسناد و املاک با ۲۵۶ هکتار ارایه شده است اما سایر دستگاه‌ها باید برای تکمیل بانک کاداستر و ارایه نقشه‌‍‌ها اقدام کنند.

اسماعیل عطایی افزود: هنوز اسناد مالکیت رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان صادر نشده است و شرکت آب منطقه‌ای نقشه‌ها را به‌صورت دقیق ارایه کند تا در لایه‌های کاداستر جاگذاری شود.

وی گفت: در ارتباط با مرزهای سیاسی نقشه‌های مرزهای سیاسی تا سطح دهستان در اختیار ما قرار گرفته است که با توجه به هماهنگی با استان‌های مجاور برخی اصلاحات صورت خواهد گرفت.

حاشیه‌نشینی در شهر بیرجند نیست

نماینده فرمانداری بیرجند هم در این کارگروه با بیان اینکه در شهر بیرجند موضوعی به نام حاشیه‌نشینی نداریم افزود: فقط تعدادی از خانه‌های ساخته شده در محله صفامنش شمال شهر تعیین تکلیف نشده و ساکنان امکان زیرساختی نمی‌توانند داشته باشند زیرا در مالکیت دولت است که اگر دستگاه‌های متولی زمین‌ها را واگذار کنند در بیرجند مشکلی تحت عنوان این موضوع نخواهیم داشت.

هادی شاهوردی گفت: در سه سال گذشته با توجه به مهاجرت و افزایش اجاره‌بها ممکن بود مشکلاتی تحت عنوان حاشیه‌نشینی شکل بگیرد که با همکاری‌های صورت گرفته هزار خانوار با عنوان خانواده‌های کم‌درآمد در روستاهای حاشیه شهر اسکان داده شدند.

وی ادامه داد: درخصوص روستاهای حاشیه‌ای با اقدامات بنیاد مسکن در حاجی‌آباد و امیرآباد و الحاق این مناطق به روستاها سازماندهی صورت گرفته و مشکلی نداریم فقط ساخت و سازهایی در حاشیه حاجی‌آباد در حال شکل‌گیری است که داخل طرح نیست و دیوارکشی انجام می‌شود که می‌طلبد حساسیت بیشتری باشد.

نماینده فرمانداری بیرجند گفت: در روستاهای رقویی و ‌حسین‌آباد هم ساخت و سازهایی صورت گرفته که درخواست الحاق ارایه شده و برای جلوگیری از افزایش ساخت و سازهای احتمالی الحاق مورد توجه قرار گرفته است.

جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، تکمیل بانک اطلاعاتی کاداستر و ثبت اراضی از مهمترین دستورالعمل‌های این نشست بود که در دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد.