✏️مدیر کل راه آهن شرق آراستگی و ایمنی را دو برند مهم راه آهن عنوان نمود و گفت:با نهادینه شدن فرهنگ آراستگی ، محیط کاری ایمن، پویا وبهره ور خواهیم داشت.
رضا شرقی در جلسه کارگروه ساماندهی و آراستگی محیط شبکه ریلی راه آهن شرق با بیان اینکه ساماندهی محیط کار و آراستگی مناسب آن نباید تنها برای یک زمان خاصی باشد گفت: باید با نهادینه کردن فرهنگ سامان دهی محیط کار بتوانیم محیط کار خود را به پویایی و بهره وری برسانیم.
وی با تاکید بر زمانبر بودن اجرای نظام آراستگی و ذکر این نکته که هیچگاه نمی شود، نظام آراستگی را در یکروز یا یک هفته انجام داد تشکیل کارگروه ساماندهی و آراستگی محیط شبکه ریلی به ریاست معاونت محترم مسافری راه اهن را نشان از توجه ویژه مدیران ارشد راه اهن به مقوله آراستگی محیط و تاثیر آن بر ارتقاء بهره وری و ایمنی بعنوان دو اولیت اصلی دانست و افزود :فعالیتهای مرتبط با این مقوله در راه اهن شرق از چند سال پیش با تشکیل کارگروه مربوطه و از میان کارشناسان علاقمند ،خلاق و پیشرو اغاز شده و فعالیتهای بسیار خوبی نیز در این مدت انجام پذیرفته بنحوی که امروز شاهدایجاد یک نظم فراگیر همراه با ایمنی در محیط کار و کاهش حوادث ، افزایش راندمان کاری و بهره وری مطلوب و مناسب کارکنان در زمان انجام کار، ایجاد محیط کاری مناسب و آراسته جهت افزایش نشاط و ایجاد روحیه کاری در کارکنان و بهبود روابط انسانی و اجتماعی و مسائل مربوط به آن در کلیه سطوح سازمان می باشیم.
مدیر کل راه آهن شرق با تاکید بر تکریم ارباب رجوع توسط کارکنان ، همکاری و تشریک مساعی، پیاده سازی نقش ها، اولویت دادن به ایمنی قطارها و توجه به سیر و حرکت منظم قطارها بویژه حرکت قطارها در ساعت مقرر و توجه بیشتر به ظاهر ایستگاه ها از جمله نظافت، تمیزی، آراستگی و زیبایی ایستگاه ها و ارائه خدمات هرچه بهتر به مسافران و تامین رضایتمندی آنان خاطرنشان ساخت: براساس نظرسنجی که در بین مسافران شبکه ریلی کشور بر اساس معیارهای پنجگانه عوامل فیزیکی، نظافت، امکانات رفاهی، آراستگی و برخورد مناسب کارکنان انجام شد مسافران از کیفیت ارائه خدمات در ایستگاه راه آهن طبس رضایت داشتند در این راستا اداره کل راه آهن شرق همچنین در تامین حداکثری رضایت مسافران درنظر دارد علاوه بر استمرار ارائه خدمات مناسب، با کیفیت و نظارت بر خدمات ارائه شده نسبت به توسعه آن نیز اقدام نموده و در حال حاضر تجهیز ایستگاه به آسانسور و افزایش خدمات رفاهی و ارتقاء کیفیت قطارهای مسافری را در دستور کار دارد.
شرقی ادامه داد: فرهنگسازی و نهادینه نمودن فرهنگ آراستگی یعنی شکل دهی و ایجاد عادات صحیح به جای عادات نادرست مشکل ترین مرحله کاری است که بایدکارکنان راآموزش داده و فرهنگی را در سازمان ترویج و تثبیت نماییم که توسط آن نظم، سلامت، تمیزی و خوب نگاهداشتن محیط کار به یک عادت تبدیل گردد ، آموزش افراد به پیروی از عادات پسندیده شغلی، نظارت و ارزیابی اکید بر اجرای قوانین محل کار، مشارکت کامل در ایجاد عادات صحیح و پیروی از مقررات و عادت به برقراری ارتباط به نحو صحیح می باشد.
وی با اشاره برخی اقدامات و فعالیتهای انجام شده در راه آهن شرق نظیر تهیه پوسترهای آموزشی و نصب آنها بر روی تابلوهای اعلانات به صورت ماهانه و همچنین پوسترهای آموزشی بصورت فایل کامپیوتری و انتشار آن از طریق اینترانت یا تابلو اعلانات بصورت مکرر جهت فرهنگسازی و آموزش پرسنل گفت: درراستای تشویق وترغیب پرسنل برای مشارکت و همکاری بیشتر درحفظ وتوسعه نظام آراستگی پس ازبرگزاری ممیزی وارائه نتایج ممیزی، برترین واحد و کوشاترین افراد در پیشبرد این نظام توسط دبیرکمیته انتخاب شده و پس از تائید نسبت به تقدیر و تشویق برگزیدگان اقدامات لازم صورت می گیرد همچنین برای افرادی که بعد ازچندین بار تذکر شفاهی ازاجرای این اصول سرپیچی کنند توسط نماینده واحد مربوطه تذکرات لازم صادر می گردد .
وی با بیان اینکه برای بهسازی و آراستگی محیط تفاوتی نمیکند این محیط، محیط کار است، محیط خانه است و یا حتی خودرو شخصی بلکه باید به گونه ای عمل کنیم که همواره محیطی آراسته داشته باشیم خاطرنشان ساخت : اگر نحوه عملکرد، برخورد و رفتار ما به گونه ای باشد که مسافر تغییر مثبتی در ایستگاهها و خدمات ایستگاهی نسبت به سفر قبل خود احساس نماید و مجددا از قطار به عنوان وسیله سفر استفاده نموده و آن را به دیگران توصیه نماید منجر به ارائه تصویری درست از راه آهن بعنوان سازمانی خدمت رسان و شهرت برند راه آهن بعنوان حمل و نقل ایمن همراه با رفاه و آسایش در افکار عمومی می شود.