آیین رونمایی از کتاب فرهنگ مَثَل ها و کنایات در گویش نهبندان با حضور مهدی مرادی؛ مدیرکل دفتر استاندار، حسین رضا نخعی مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی، علی فرخنده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جمعی از مسئولین، اصحاب فرهنگ و هنر، مدیران کانون های مساجد و اعضای جبهه انقلاب در شهرستان نهبندان برگزار گردید.
 در این مراسم که در محل سالن اجتماعات دانشگاه فی و حرفه ای نهبندان برگزار شد، محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، به معرفی کتاب و جایگاه آن در فرهنگ و ادبیات عامه مردم نهبندان پرداخت.
وی با اشاره به گردآوری مثل و کنایه ها در کتاب، این اثر را گامی ارزشمند در حفظ و احیای فرهنگ و گویش مردم نهبندان و معرفی آن در سطح جامعه دانست.
در ادامه، علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن تقدیر از تلاش‌های گرد آورندگان کتاب به اهمیت حفظ و نشر فرهنگ و گویش‌های محلی تأکید کرد.
وی گفت: “امثال و حکم و کنایات، گنجینه‌ای از فرهنگ و خرد هر ملتی هستند و حفظ و نشر آنها، نقشی مهم در انتقال فرهنگ و هویت به نسل‌های آینده دارد.”
فرخنده همچنین از حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از چاپ و نشر کتاب‌های مرتبط با فرهنگ و گویش‌های محلی خبر داد.
در این مراسم همچنین، مرادی، فرماندار نهبندان، به سخنرانی پرداخت و از تلاش‌های مؤلف کتاب و دست‌اندرکاران برگزاری این آیین قدردانی کرد.
اجرای موسیقی سنتی توسط گروه سی مال از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
در پایان، از کتاب فرهنگ مَثَل ها و کنایات در گویش نهبندان با حضور مسئولین و مدعوین رونمایی شد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به کتابفروشی‌های معتبر مراجعه کنند.

گفتنی است کتاب فرهنگ مثل ها و کنایه ها در گویش نهبندان که دومین اثر آقای ذبیح‌الله محمودی محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه است، شامل دو جلد است  و سعی شده با استفاده از مثل ها و کنایه ها ، روحیات و خلقیات ، احساسات امیال درونی و باورهای مردم منطقه نهبندان نشان داده شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور