فرماندار خوسف با اشاره به اینکه مردم داری رمزمحبوبیت استاد ناقوس گفت: افرادی چون مرحوم غلامحسین یوسفی یا همان استاد ناقوس در مسیر این حسام ها قدم برداشتند

، سیدعلی حسینی در مراسم شب شعر و گرامیداشت تلاش علمی و ادبی دکتر محمدرضا راشد محصل و استاد غلامحسین یوسفی که همزمان با هفته فرهنگی خوسف برگزار شد، اظهار داشت: اولین هفته خوسف از ۲۳ آبان آغاز شده و ۲۸ آبان به اتمام می‌رسد.

فرماندارخوسف در ادامه بیان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و میراث فرهنگی، مفاخر و بزرگان بسیاری دارد که قبل از اشاره به معادن و زیرساخت‌های آن، آن چیزی که مهم‌تر از همه می‌تواند نمود بیشتری داشته باشد میراث فرهنگی آن است که در گذشته نتوانستیم به خوبی نشان دهیم.

وی ادامه داد: این موضوع شامل شهرستان خوسف هم است و سعی کردیم طی هفته فرهنگی امسال برخی از مراسم‌ها را برای بزرگداشت مفاخر و میراث داران فرهنگ این شهرستان برگزار کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه امشب هم این مراسم برای بزرگداشت استاد ناقوس و راشد محصل برگزار شده است، افزود: استاد غلامحسین یوسفی یا همان ناقوس چند ویژگی خاص داشتند و شاعری عارف مسلک و اهل دل بودند و در بین مردم حضور داشتند.

رمز محبوبیت استاد ناقوس

وی عنوان کرد: مردم داری باعث شده بود استاد ناقوس در شهرستان خوسف و این آستان محبوب باشد.

حسین زنگویی استاد ادبیات دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: وقتی سرگذشت ابن حسام را مطالعه می‌کنیم به شخصیت و اندیشه ایشان می رسیم.

استاد ادبیات ادامه داد: شاعرهای بسیاری در دوران ابن حسام بود و ما متاسفانه قدرش را نمی‌دانیم و باید درست ابن حسام را معرفی کنیم و عالمی است که هفت علم از جمله فلسفه، عربی، علوم و نجوم می دانسته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاعران بزرگ از ابن حسام درس گرفتند، ادامه داد: اما این بزرگان در منطقه مغفول ماندند و این مفاخر صاحب فرهنگ بودند و یک داشته‌ها و داده‌هایی داشتند که در کتاب و مدرسه و قلم نیست.

اشاره به شخصیت ابن حسام

زنگویی بیان کرد: ابن حسام دارای فرهنگ است که آن را از این منطقه آموخته است و با قناعت و در نهایت تنگ دستی زندگی می‌کرد و عزت داشت و امروز جامعه ما نیازمند دانستن رازهای زندگی مفاخر است.

استاد ادبیات در ادامه گفت: ابن حسام دوباره اندیشه ملیت را در قالب دین به نمایش گذاشت و حق خوسف و خوسفی ها است که بعد از ۷۰۰ سال اندیشه‌های ابن حسام را منتقل کنند.

وی با بیان اینکه ابن حسام به زیور فرهنگ آراسته بود، گفت: ابن حسام گوهر فرهنگ داشت و چراغ ولایت و امامت را در پرتو اندیشه‌ها روشن کرد.

زنگویی در خصوص دکتر راشدمحصل عنوان کرد: جلوه‌های فرهنگی است که دکتر راشدمحصل را متمایز کرده و کلامش بر مبنای صداقت و خیرخواهی بوده است.

استاد ادبیات ادامه داد: بخشندگی و شاگردپروری بهتر از حرف بی پشتوانه زدن است و هرگز ندیدم که از کسی بدگویی کند و بخشنده دانش بود و می‌دانست برای تربیت شاگردها باید یک کار فرهنگی کرد.

وی در پایان بیان کرد: استاد راشدمحصل و ناقوس صاحبان فرهنگ هستند و فرهنگ پرورده فارسی و سبک و سیاق زندگی را از پدران و مادران خود بیاموزید.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور