?استاندار خراسان جنوبی گفت:ما به عنوان مجری انتخابات، حامل حق الناس هستیم که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، لذا باید با رعایت اصل بیطرفی و قانون مداری، این حق الناس را به سرمنزل مقصود برسانیم.
ملانوری با بیان این مطلب در همایش یک روزه فرمانداران و بخشداران در آستانه انتخابات که با حضور موسوی مدیرکل انتخابات وزارت کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما مکلفیم انتخابات را بر مدار قانون پیش ببریم.
?وی تأکید کرد: در همین راستا لازم است دقت داشته باشید که از همان روزی که فرآیند انتخابات آغاز می شود، به هیچ وجه رفتار ، گفتار یا کرداری از شما و همکاران تان که در امر انتخابات دخیل هستند، سر نزند که شائبه طرفداری از یک جریان سیاسی یا فرد خاص ایجاد نماید.
?به گفته وی؛ قطعاً باید دقت کنیم در جریان انتخابات از اصل بیطرفی غفلت نورزیم.
?استاندار با تأکید بر اصل قانون مداری در جریان انتخابات، متذکر شد: باید تلاش کنید بر مدار قانون پیش بروید و به هیچ عنوان از قانون عدول نکنید .
?ملانوری با اشاره به گزارشات جامع انتخابات دوره گذشته خاطرنشان کرد: طبق این گزارشات، خوشبختانه هیچ کدام از فرمانداران ما در دوره های قبل گرفتار دستگاه قضایی نشدند که این نشان دهنده دقت و سلامت در کار است.
?وی با بیان این که انتخابات و دموکراسی، یکی از مهمترین شعارهای انقلاب بوده، گفت: انتخابات، نماد و عرصه بروز و ظهور دموکراسی است.
?به گفته وی؛ هدف حضرت امام(ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی این بوده که مردم تحت حکومت شاهنشاهی نباشند بلکه خودشان بر خود و سرنوشت شان حکومت کنند .

?استاندار تصریح نمود: از همان زمان برگزاری رفراندوم ابتدای انقلاب تا الان، ما برای انتخاب نخبگان جامعه،علاقه مندان به خدمت در شورای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری به طور میانگین سالی یک انتخابات داشته ایم.
?ملانوری افزود: در همه این انتخابات ها همواره جامعه بزرگی از مردم به کمک دولت آمده اند و در جریان برگزاری انتخابات، همراهی نموده اند.
?وی با تأکید بر این که مهمترین وظیفه وزارت کشور به عنوان متولی امر ، برگزاری انتخابات است، اظهار داشت: برای انجام انتخابات که با سرنوشت جامعه ارتباط دارد و برای نظام هم بسیار مهم است باید جامعه به معنای واقعی به آگاهی برسد و مجریان هم با تخصص و دانش و آگاهی لازم بر مدار قانون، امورات را به دست گیرند تا انتخابات در فضایی امن برگزار شود.
?به گفته وی؛ در جریان برگزاری انتخابات از نهادهای مدنی، گروه های سیاسی، احزاب و فعالان اجتماعی توقع داریم دانش و اطلاعات مردم و به عبارتی عقلانیت سیاسی جامعه را بالا ببرند تا با مطالبه گری واقعی ، شرایط را به سمتی سوق دهند که هم نخبگان برای رقابت وارد میدان شوند و هم این که حضور حداکثری مردم برای انتخاب بهترین ها را شاهد باشیم.
?استاندار تأکید کرد:این موضوع خیلی مهم است که جامعه به این سطح از آمادگی برسد که با شروع شدن فرآیند ثبت نام، بهترین، باانگیزه ترین، علاقه مندترین و با دانش ترین افراد، برای ورود به عرصه رقابت اعلام آمادگی کنند.
?ملانوری ادامه داد: مردم باید بدانند با حضور درانتخابات بر سرنوشت خود و فرزندان شان تأثیر می گذارند.
?وی خاطرنشان کرد: اگر این آگاهی در مردم ایجاد شود که تک تک آنها قرار است برای آینده کشور تصمیم بگیرند، به خودی خود میزان مشارکت که مدنظر رهبر معظم انقلاب نیز می باشد، بالا می رود.
?به گفته وی؛ موضوع مهم دیگر در بحث انتخابات،مسلح شدن عوامل اجرایی به دانش، آگاهی، تخصص و توانایی لازم برای اجرای صحیح انتخابات است.
?استاندار گفت: هر چه سطح دانش و آگاهی مجریان انتخابات بالاتر رود، در روز برگزاری انتخابات، راحت تر خواهند بود و در پاسخگویی به سؤالات و ابهامات احتمالی با مشکل مواجه نخواهند شد.
?ملانوری با اشاره به ماه های پایانی عمر دولت، تصریح نمود: از کارهایی که در پایان این دوره به یادگار خواهد ماند و در تاریخ و ذهن مردم می ماند، انتخابات می باشد، چرا که ما قرار است با این انتخابات، انتقال قدرت انجام دهیم و این موضوع به عنوان آخرین کار در کارنامه دولت، ثبت و ضبط می شود.
?وی با تأکید بر حجم کار انتخابات و هدف مهمی که دنبال می کند، اظهار داشت: فرمانداران و بخشداران باید با مطالعه بخشنامه ها و دستورالعمل ها، سطح آگاهی خود را ارتقاء بخشند و با بررسی سوایق و آسیب شناسی روند برگزاری انتخابات های گذشته، نواقص و ایرادات را احصا نموده، برای رفع آنها برنامه ریزی نمایند تا از تکرار آنها جلوگیری شود.
?به گفته وی؛ مناسب نبودن محیط، آنتن دهی نامناسب تلفن همراه، ضعیف بودن اینترنت و… از مواردی است که باید در این آسیب شناسی ها رفع گردد.
?استاندار بر استفاده از نیروهای باتجربه، پاک دست و با دانش که در دوره های گذشته هم حضور داشته اند، به عنوان عوامل اجرایی در جریان انتخابات تأکید کرد.
?ملانوری با تأکید بر اصل تعامل و همکاری با هیئت های نظارت، تصریح نمود: با رعایت قانون، اصل استقلال خود به عنوان مجری انتخابات را حفظ کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که با تعامل و در چارچوب قانون، کارها خوب پیش می روند.
?وی خطاب به فرمانداران متذکر شد: این خیلی مهم است که فضای شهرستان را به گونه ای مهیا کنید که انتخابات به بهترین نحو ممکن برگزار شود.
?شایان ذکر است: موسوی مدیرکل انتخابات وزارت کشور، طی بیانات مبسوطی درخصوص اهمیت انتخابات از تمهیدات صورت گرفته برای برگزاری انتخاباتی سالم و امن گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، وزارت کشور فراخوانی ارائه نمود و طی آن از نخبگان و صاحب نظران خواست تا چنانچه پیشنهادی درخصوص روند برگزاری انتخابات دارند، ارائه نمایند.