شهردار بیرجند گفت: مدیریت شهری با تمام توان در خدمت معلولان است تا بتوانیم برابرسازی فرصت‌ها را برای همه شهروندان از حوزه‌های حمل و نقل گرفته تا ورزشی و فرهنگی فراهم سازیم.
مهندس محمد علی جاوید به مناسبت روز جهانی معلولان اظهار داشت: پیش شرط مورد نیاز برای توانمندسازی این افراد امکان تردد در فضای شهری است که این مهم به عنوان یک تکلیف برای شهرداری‌ها لحاظ شده است.
وی با تاکید بر اینکه می بایست معلولان نیز مانند سایر شهروندان از حقوق خود بهره ‌مند شوند، تصریح کرد: شهرداری‌ها موظفند فضاهای شهری را برای این گروه از شهروندان، مناسب سازی و روان سازی کنند که در این راستا مناسب سازی ۴۰ ایستگاه اتوبوس و ۱۸ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی و به همراه احداث ۱۸ جایگاه مخصوص پارکینگ ویژه معلولین توسط شهرداری بیرجند انجام شده است.
شهردار بیرجند با اشاره به ابلاغ کلیه ضوابط مناسب سازی به شهرداری های مناطق اذعان داشت: اجرای بوستان دوستدار معلول ( پارک محبت در سایت اداری)، اجرای بیش از ۴۰۰ بولارد در سطح شهر و بیش از ۱۵ کیلومتر راه بصیر با موزائیک مخصوص، از دیگر اقدامات شهرداری برای معلولین می باشد.
جاوید یادآور شد: بر اساس شواهد موجود در حال حاضر اتفاقات مثبتی در سطح شهر نظیر کمک به استفاده از نیروهای معلول در شرکتهای خدماتی طرف قرارداد با شهرداری، بازنمودن محل عبور معلولین و اجرای آیلند خیابانها، بازسازی و مناسب سازی کامل پیاده روی خیابان جمهوری و ایجاد رمپ پیاده روها به چشم می خورد.
وی اضافه کرد: همچنین فضاهای مناسب ورزشی، بوستان ها، وسایل حمل و نقل عمومی برای امکان استفاده بیشتر معلولان از فضای شهری وجود دارد که البته دارای جامعیت کامل در فضای شهری و نیست و کفایت لازم برای جامعه معلولان را ندارد اما در حد خود بیانگر تلاش شهرداری‌ در راستای مناسب سازی فضای شهری است و مهر تاییدی بر اراده شهرداری برای توجه به مطالبات و خواسته های شهروندان معلول برای امکان حضور در فضای شهری به عنوان یک حق می باشد.