#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 دکتر مریم رضایی فوق تخصص غدد درخصوص دیابت در افراد مبتلا به کرونا گفت: دیابت یک بیماری مزمن و غیر واگیر است. افزایش مزمن قند  باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی می شود که می تواند نه تنها در کووید ۱۹ بلکه در همه ی  بیماری های عفونی مشکلاتی را به وجود آورد. در مطالعات متعددی  که در کشور های مختلف از جمله چین انجام شد، دیابت یکی از ریسک فاکتور های مهمی است که باعث افزایش عوارض و  مرگ و میر  می شود.

وق تخصص غدد در خصوص اقداماتی که افراد دیابتی قبل از ازمبتلا شدن به کرونا باید انجام دهند بیان داشت: افراد دیابتی باید  قند خود را در محدوده نرمال و کنترل شده  قرار دهند.  این افراد اگر قندشان کنترل شده باشد، در صورت ابتلا به بیماری، شدت بیماریشان کمتر خواهد بود، افراد دیابتی باید قرنطینه و درخانه ماندن و پیروی از پروتکل های بهداشتی و دستورات پزشکی را رعایت کنند.اگر امکان ویزیت  تلفنی یا تصویری وجود دارد می توانند با پزشکشان در ارتباط باشند.

دکتر رضایی در خصوص ابتلا فرد دیابتی به کرونا گفت:  بعضی از بیماران بنا به تشخیص پزشک ممکن است نیاز به بستری داشته باشند ولی اگر فرد دیابتی طبق نظر پزشک نیاز به بستری در بیمارستان نداشته باشد و لازم است در منزل بماند ،اصولی را بایستی در طی درمان رعایت کند  از جمله:  چک مکرر قند خون انجام شود ( بخصوص افرادی که انسولین میزنند) بیمار  به هیچ وجه انسولین را قطع نکند، این افراد باید توجه داشته باشند ممکن است در زمان بیماری نیاز به انسولین بیشتر یا کمتری پیدا بکنند که بر اساس قندهایی که در منزل چک می کنند، مقدار انسولین با  نظر پزشک تنظیم می شود. به عنوان مثال افرادی که مکررا دچار استفراغ و اسهال هستند یا اینکه اصلا اشتها و میلی به خوردن ندارند و میزان غذای آنها بسیار پایین آمده، با توجه به قند هایی که چک می کنند، انسولین آنها ممکن است کم شود. این افراد باید از کم آب شدن بدن جلوگیری کنند و به صورت مکرر و در هر ساعت مایعات بدون شکر یا آب بنوشند.  اگر این افراد اشتها ندارند توصیه می شود ۱۵ گرم کربوهیدرات هر یک ساعت یا ۴۵ گرم کربوهیدرات هر ۳ یا ۴ ساعت میل کنندکه تمام اینها براساس قند هایی که در منزل چک می کنند، تنظیم شود.

وی در ادامه افزود: بیماران دیابت نوع ۱ اگر قند خون آنها بالا باشد ممکن است نیاز شود هر ۴ ساعت  کتون ادرار خود را چک کنند.  به وفور می بینیم افراد دیابتی در ایام بیماری با توجه به اینکه اشتها ندارند انسولین یا داروی خود را قطع می کنند که نظم قند خون آنها به هم میریزد.

دکتر رضایی  خاطر نشان کرد: ممکن است افرادی که استعداد  ابتلا به دیابت دارند، در طی بیماری کرونا دچار افرایش قند شوند و یا حتی بیمارانی بوده اند که سابقه دیابت نداشته اند ولی  در طی بیماری کرونا دچار افزایش قند خون شده اند،در این رابطه بحث هایی وجود دارد که شاید  ویروس کرونا به گیرنده هایی روی پانکراس حمله می  کند و باعث افزایش قند  خون میشود.همچنین  بیماران کرونا ممکن است تحت درمان  با  کورتون     قرار بگیرند که این داروها نیز   باعث افزایش قند خون می شود. بنابراین بیمارانی که این داروها را مصرف می کنند  بایستی قندشان  توسط پزشک معالج کنترل شود .همچنین بعضی از داروهای خوراکی دیابت بایستی طی دوره بیماری براساس تشخیص پزشک قطع شود .