رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: دپارتمان ملی و تخصصی معادن با همه خوشه‌های ذیل آن در شهرستان نهبندان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی در شهرستان نهبندان افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه اختصاص می‌دهد.

وی گفت: با تامین منابع این دپارتمان، مرکزی در قامت ملی راه‌اندازی خواهد شد تا بتوانید تجربیات موفق خود را در اختیار سایر استان‌های کشور قرار دهد.

وی بیان کرد: مناطق کمتر توسعه یافته با جمعیت بالای روستایی و همچنین نرخ پایین بیکاری برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اولویت و رسالت اصلی است چراکه اگر در این مناطق حق عادلانه و نگاه رضایت را در مردم ایجاد کنیم، حسینی هستیم ولی اگر نتوانیم فاصله‌ها را به حداقل برسانیم باید در نوع نگاه خود به ارزش‌ها تردید کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: شهرستان نهبندان جزو ۳۱ شهر پایلوت ملی است که سهم مهارت باید در این طرح برجسته دیده شود که در آن تردیدی نیست.

وی با تاکید بر اینکه شان نزول حکومت اسلامی کاهش فاصله‌ها و برقراری عدالت اجتماعی است تصریح کرد: معنای برقراری عدالت درخشنده ترین اصل اسلام است که باید احساس لذت آن را همگان احساس کنند.

هاشمی گفت: تا زمانی که توسعه در هر کشوری رضایت مردم را شکل ندهد، باید نسبت به طرح توسعه تردید داشت، طرح توسعه نگاه همه جانبه و پایدار است و اساس آن بر نقش آفرینی انسان توسعه یافته، توانمند و با کفایت در نقش‌های مسوولانه است.

وی افزود: از آنجا که شهرستان نهبندان دارای شرکت‌های معدنی، استخراج و برداشت زیادی است که مشمول مالیات می‌شوند باید از محل مالیات این معادن مراکز قوی جوار کارگاهی را طرحی کنید که هرچه هزینه شود، گواهی می‌کنیم از محل مالیات برای آموزش که قانونی هم هست، کسر شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: همچینن باید پایلوت خدمات مهارتی به روستاها نیز در نهبندان تعیین شود چراکه زیر ۲ درصد تراکم جمعیت دارد و هزینه تربیت نیرو تصاعدی بالا می‌رود.

وی گفت: استان خراسان جنوبی از لحاظ تدوین سند راهبری مهارت فاصله دارد و باید زودتر سند راهبری استان در دستور کار اتاق بازرگانی و کارگروه تخصصی اشتغال قرار بگیرد.

هاشمی تاکید کرد: سند راهبری مهارت بایستی برابر با طرح آمایش سرزمین، طرح توسعه استان، طرح اقتصاد مقاومتی و هر سند بالادستی دیگر قرار بگیرد.

وی با اشاره به خزان ریزش مشاغل در اثر سایه انداختن تکنولوژی نو بر بازار عنوان کرد: تکنولوژی جدید برخی از مشاغل امروزی را بی‌اثر می‌کند و برآورد شده ۴۷ درصد مشاغل با ریزش مواجه شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کرونا درس‌های جدیدی به ملت آموخت عنوان کرد: یکی از درس‌های این بیماری این است که مردم تجارت الکترونیک را مورد توجه قرار دهند، چراکه بازار سنتی آهسته رو به افول و تاریکی خواهد نهاد و مردم بخشی از نیازها را به صورت الکترونیک دنبال خواهند کرد لذا باید این تهدید را جدی گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس این تغییر و آینده‌ای که مبنای آن پژوهش است، مبنای سند راهبری است که در این سند باید برش استان خراسان جنوبی مشخص شود.

هاشمی با اشاره به آغاز هفته دولت یادآور شد: نقش شهید رجایی و باهنر نقشه راه دولت است که هر کس در این راه قدم نهاد، باقی است و هر کس در این مسیر مسوولیت‌پذیر و زیبا نگاه خود را نازل بر نگاه مردم بداند، اساسِ پیشرفت را رقم زده است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به کمبود تربیت مربی در شهرستان مرزی نهبندان گفت: هر دانش‌آموخته در رشته‌های تحصیلی که سنجش مهارت را از طریق فنی و حرفه‌ای دریافت کند، می‌تواند آموزشگاه آزاد ایجاد کند، لذا باید جوان‌گرایی را مبنای کار قرار دهید.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه توسعه نهبندان، با چاشنی آموزش و مهارت محقق می‌شود گفت: نیاز است دپارتمان ملی معدنی در نهنبدان در جهت آموزش، تدوین استاندارها و پایلوتی برای مسائل معدنی کشور راه‌اندازی شود.

مصطفی نخعی افزود: امروز اشتغال و بیکاری فرزندان یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها است که باید به آن پرداخته شود.

وی بیان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها خیلی در حل معضل اشتغال کمک کننده نبوده‌اند و دانشگاه رسالت خود را صرفا آموزش و دانشگاه‌های تراز اول هم آموزش و پژوهش را رسالت خود تعریف کرده‌اند در حالی که دانشگاه‌های پیشرو در دنیا دانشگاه‌های کارآفرین هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت امروز ما در نهبندان عدم توسعه یافتگی است اظهار داشت: عدم توسعه یافتگی اثبات می‌کند که داشتن منابع برای رشد و تولید ثروت کافی نیست.

وی عنوان کرد: ظرفیت‌ها زیادی را نهبندان در زمینه‌های معادن، گردشگری، کشاورزی، دامپروری و میراث فرهنگی وجود دارد اما در زمینه رشد نیروی انسانی بی توجهی شده و منابع استراتژیک و منابع طبیعی نتوانسته برای این شهرستان تولید ثروت، اشتغال و خلق ثروت داشته باشد بنابراین نقش آموزش مبتنی بر مهارت در اینجا کمک کننده است.

نخعی ادامه داد: با توجه به اینکه به شدت با مشکل کم‌آبی در استان و شهرستان مواجه هستیم و نهضت گلخانه‌ها در استان شروع شده است، بحث آموزش‌های مبتنی بر نصب و راه‌اندازی گلخانه‌ها، فرآوری و بسته‌بندی خرما و صنایع دستی را باید در برنامه داشته باشیم.

فرماندار نهبندان هم گفت: این شهرستان ۲۰ درصد ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است که با عنایت رییس سازمان فنی و حرفه‌ای، راه اندازی دپارتمان معدنی در راستای ماندگاری جمعیت در شهرستان مرزی نهبندان موثر خواهد بود.

مجید بیکی افزود: نهبندان جز ۳۱ شهرستانی است که در کشور پایلوت موضوع کمتر توسعه یافتگی انتخاب شده است و باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برنامه‌ای منسجم داشته باشند تا توسعه پایدار این مناطق محقق شود.

وی بیان کرد: شهرستان نهبندان قطب معدنی استان خراسان جنوبی است که به لحاظ تنوع و انواع کانی‌ها، بیش از ۲۳ نوع ماده معدنی با بیش از ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن در شهرستان شناسایی شده که برخی از مواد مانند آندولوزیت و گارنت منحصر به فرد در کشور هستند.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه این شهرستان قطب سنگ گرانیت در کشور است اظهار داشت: این شهرستان پتانسیل‌هایی هم در کل دنیا دارد که به دلیل نبود زیرساخت‎‌های مناسب کمک کننده توسعه اقتصادی نبوده است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی برق‌رسانی به معادن شاهکوه با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان به‌زودی آغاز می‌شود.

بیکی یادآور شد: همچنین ۹ واحد فرآوی آهن، طلا و منیزیت با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در حوزه فرآوری معدنی آغاز شده است که در یک سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی گفت: شهرستان نهبندان از سال ۱۳۶۸ از بخش به شهرستان ارتقا یافته و جمعیت فعلی این شهرستان حدود ۵۲ هزار نفر و دارای ۲ بخش است.

فرماندار نهبندان افزود: این شهرستان بیش از ۲۶ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۱۷ درصد مساحت خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است و تراکم جمعیت در آن زیر دو نفر در کیلومتر مربع است که سختی کار و خدمت رسانی را مضاعف کرده است.

بیکی گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نهبندان از سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و در راستای ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای سه کارگاه برق، جوشکاری و صنایع خودرو در ابتدا فعال بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ کارگاه و ۱۰ آموزشگاه فنی و حرفه آزاد در سطح شهرستان فعال است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه در دو سال گذشته اعتبارات خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به این شهرستان اختصاص یافته است ادامه داد: بخشی از این اعتبارات در فنی و حرفه‌ای شهرستان هزینه شده است.

وی گفت: شهرستان نهبندان دارای ۲۸۷ نقطه روستایی است که برگزاری دوره‌های آموزشی روستایی در مسافت‌های ۱۵۰ کیلومتری از مرکز شهر از مطالبات مردم در روستاها است، لذا  می‌طلبد تا دوره‌های آموزشی در مراکز روستاهای پرجمعیت برگزار شود.

وی با اشاره به مهاجرت و بیرون رفت جمعیت مردم شهرستان افزود: همچنین این شهرستان مربی و نیروی لازم برای آموزش را ندارد، لذا باید مجوزها و ظرفیت این بخش از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تقویت شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.