نیروگاه خورشیدی ۴۰ کیلوواتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر آیسک با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

 در ادامه برنامه‌های پنجمین روز دهه فجر در شهرستان سرایان روز یکشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسوولان نیروگاه خورشیدی ۴۰ کیلوواتی در حومه شهر آیسک به بهره‌برداری رسید.

این نیروگاه که در زمینی به مساحت ۵۶۰ متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث شده است با نصب ۱۰۲ عدد پنل ۴۲۰ واتی سالانه توان تولید ۹۰ مگاوات برق را دارد.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی به منظور جذب دی اکسید کربن حاصل از سوخت نیروگاه‌های دیزلی این مجموعه، هزار و ۱۶۰ اصله درخت غرس کرده است.

خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال یکی از مناطق مستعد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی است.

همچنین با حضور استاندار خراسان جنوبی، ۱۳ پروژه مدیریت توزیع نیروی برق به‌طور همزمان در شهرستان سرایان افتتاح شد.

پروژه بهینه‌سازی شبکه و نصب ترانس روستای شهید دستغیب به نمایندگی از ۱۳ پروژه مدیریت توزیع نیروی برق در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

با هزینه‌کرد ۹۶ میلیارد و ۷۴۸ میلیون ریال برای افتتاح این پروژه‌ها، هزار و ۹۰۰ نفر از خدمات آنها برخوردار شدند.

بهینه‌سازی شبکه و نصب ترانس در روستاهای دوست‌آباد، دستغیب و بغداده، تامین برق متقاضیان در شهرهای سرایان، آیسک و سه قلعه و در روستاهای بغداده، نوده، دوست‌آباد و چاه غیاث، نصب کنتور شهری و روستایی، ترمیم و اصلاح شبکه از جمله پروژه‌هایی بود که در مراسم امروز به بهره‌برداری رسید.

استاندار خراسان جنوبی که امروز برای افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های شاخص دهه فجر به سرایان رفته است در ادامه این سفر از نمایشگاه صنایع دستی و محصولات شهرستان دیدن کرد.

همزمان با سفر جواد قناعت به شهرستان سرایان ۲ پروژه راهسازی به‌طور همزمان افتتاح و کلنگ‌زنی شد و یک واحد گلخانه نیز به بهره‌برداری رسید.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به شهرستان سرایان با خانواده گرانقدر شهید مهدی خادمی دیدار کرد.

مهدی خادمی متولد تیر ۱۳۴۶ است که در سن ۱۹ سالگی به جبهه رفت و ۲ ماه بعد (بهمن ۱۳۶۵) در عملیات کربلای پنج در اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور