استاندار خراسان جنوبی گفت: دهه فجر امسال یک هزار و ۸۷۳ طرح در استان خراسان جنوبی با اعتبار حدود سه هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

 حمید ملانوری در گفت و گویی اظهار داشت: یک هزار و ۶۱۳ پروژه از این تعداد در دهه فجر امسال افتتاح شد که ۶۷۳ پروژه در مناطق شهری و ۹۴۰ پروژه در مناطق روستایی تقدیم مردم عزیز و بزرگوار شده است.

وی افزود: تعداد بیشتر طرح‌های عمرانی دهه فجر در مناطق روستایی بیانگر توجه ویژه دولت به توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در سراسر کشور است.

استاندار خراسان جنوبی به سفر ۲ روزه وزیر راه و شهرسازی به استان در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این سفر پربار و پربرکت، نتایج و پیامدهای خوبی به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه وزیر بخش عمده‌ای از محورهای استان را به صورت زمینی طی کرد، افزود: در طول مسیرها، برخی مسایل و مشکلات حوزه راه‌های استان مطرح شد و مورد عنایت قرار گرفت.

ملانوری اظهار داشت: تامین اعتبار برای روکش آسفالت برخی محورها، احداث زیرگذر و روگذر در برخی مسیرها، تقویت ناوگان راهداری، بهبود شرایط در ناوگان هوایی و منظم شدن و افزایش تعداد پروازها، اصلاح ایل راه‌ها و مسیرهای عشایری، دوبانده سازی برخی محورها از جمله وعده‌های وزیر راه و شهرسازی بود که مردم می‌توانند به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشند.

وی به افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در این سفر اشاره کرد و گفت: برای احداث این باندهای دوم، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

استاندار خراسان جنوبی تکمیل پروژه دو بانده سازی محور بیرجند – قاین را از مطالبات مردم برشمرد و افزود: این مسیر ۱۰۰ کیلومتر طول دارد که در حال حاضر ۶۷ کیلومتر آن، دو بانده شده و امیدواریم تا اواسط سال آینده، به طور کامل دو بانده شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی بیان کرد: بزرگراه بیرجند – قاین با فناوری‌های جدید و روز دنیا در حال احداث است.

۵۶۰ کیلومتر راه در دست ساخت است

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، طول راه‌های اصلی و فرعی استان است گفت: در حال حاضر ۵۶۰ کیلومتر جاده در گوشه گوشه استان در دست اجرا است.

ملانوری افزود: در سه ماه که از حضور بنده در استان می‌گذرد، به همراه مدیرکل راه و شهرسازی پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم، با حوزه وزارتخانه، بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه ارتباطاتی برقرار شده تا از حوزه‌های مختلف، منابع اعتباری را تامین کنیم و پروژه‌ها فعال‌تر شوند.

وی گفت: راه‌ها از بزرگترین پروژه‌های فعال در استان هستند و آینده نزدیک خوبی را برای جاده‌های استان متصور هستیم.

استاندار خراسان جنوبی به بازدید وزیر راه و شهرسازی از کارگاه احداث راه‌آهن استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش‌هایی از پروژه راه آهن چابهار – بیرجند – یونسی فعال است.

وی افزود: ادامه پروژه به تزریق منابع مالی نیاز دارد که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، خبر خوب وزیر این بود که راهگشایی‌هایی شده است.

ملانوری گفت: بنا به صحبت‌های دیروز، به زودی پیمانکار بعدی نیز کار خود را شروع می‌کند و امیدواریم در مدت زمان پیش بینی شده، راه آهن شرق اجرا شود و به جابه‌جایی بار و مسافر و در نتیجه توسعه منطقه کمک کند.

وی سپس از موضوع مسکن به عنوان مهمترین دغدغه خانواده‌ها به ویژه قشر جوان یاد کرد و گفت: در این زمینه در سطح استان اتفاقات خوبی افتاده، مسکن مهر سال گذشته کامل شد و در طرح اقدام ملی پنج هزار واحد مسکن توسط متقاضیان در دست اجراست.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه اقشار کم‌درآمد در استان هفت هزار و ۵۰۰ واحد تحویل شده است.

وی گفت: در زمینه واگذاری سهمیه‌ها، شرایط را به گونه‌ای تسهیل کرده‌ایم که همه افراد نیازمند مسکن بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

ملانوری از کلنگ‌زنی پنج هزار و ۸۹۰ واحد مسکن طرح اقدام ملی در سفر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی گفت و افزود: شعار دولت این است که هیچ کس نباید بدون مسکن بماند.

وی تصریح کرد: بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پنج سال آینده، هر سال هشت هزار واحد در شهرها و روستاهای استان احداث می‌شود تا به وضعیت مطلوبی برسیم.

مردم باید سرمایه‌گذار اصلی در خراسان جنوبی باشند

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سخنانش در برنامه رادیویی، تلویزیونی بهار بهمن گفت: اعتقاد دارم باید به گونه‌ای اقدام کنیم که مردم استان، سرمایه‌گذاران اصلی در خراسان ‌جنوبی باشند.

وی افزود: بدو ورود به خراسان جنوبی، دو وعده به مردم دادم؛ یکی اینکه برنامه‌های در دست اجرای گذشته با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کنند و دوم اینکه تمام توان و تجربه خود را به کار بگیرم تا از منابع استان برای توسعه بیشتر و رفاه مردم استفاده شود.

ملانوری گفت: برای تحقق وعده‌های خود، ارتباطات گسترده‌ای در سطح ملی با معاونان رییس جمهوری، وزرا، مدیران بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌ها شکل گرفت تا در بخش دولتی به جذب منابع و در بخش خصوصی به جلب سرمایه‌گذار بینجامد.

وی افزود: با وجود منابع و ذخایر فراوانی که در استان داریم، عنوان محرومیت زیبنده خراسان ‌جنوبی نیست لذا باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌ها را به‌کار بگیریم تا ثابت کنیم استان، محروم نیست.

وی گفت: خراسان‌جنوبی به جهت تعدد و تنوع ذخایر معدنی، بهشت معادن نام دارد و با وجود خشکسالی و کم‌آبی، تولید ۲۲ هزار تن زرشک، ۶۷ تن زعفران، ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس از توفیقات خراسان‌ جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مهمترین دلیل اینکه با وجود چنین مزیت‌هایی از خراسان جنوبی به عنوان استانی محروم یاد می‌کنند، این است که بین ثروت‌های خدادادی و مکنت مردم، ارتباط خوبی برقرار نشده است.

وی گفت: اینکه در صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات کشاورزی، توفیقی نداشته‌ایم به خاطر نداشتن برنامه‌ریزی، تلف کردن زمان در پروسه بروکراسی‌های اداری و عوامل دیگر است.

ملانوری تصریح کرد: در ستاد توسعه خاوران که معجونی مرکب از مدیران، نخبگان، ذی نفوذان، دانشگاهیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است به دنبال این هستیم که فرصت‌ها را بشناسیم و با تشخیص اهلیت و صلاحیت سرمایه‌گذاران، محصولات تولیدی استان را به ارزش واقعی برسانیم.

وی افزود: هدف ما توسعه عادلانه، همه‌جانبه و پایدار است و اینکه مردم، سرمایه‌های خود را در مسیر توسعه استان قرار دهند و از آن بیشترین استفاده را ببرند.

توجه ویژه نظام به توسعه متوزان و محرومیت‌زدایی

استاندار خراسان جنوبی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در سایه جمهوری اسلامی و در راستای توسعه متوازن و عدالت اجتماعی، خدمات‌رسانی به محرومین و مستضعفین و رفع فقر و محرومیت، توجه ویژه‌ای شده است.

وی اظهار داشت:در ۴۲ سال گذشته، اتفاقات خوبی در کشور افتاده که مقایسه شرایط استان با قبل انقلاب، گواه این موضوع است.

ملانوری افزود: در حوزه بهداشت، درمان، توسعه زیرساخت‌ها، آبرسانی، تامین روشنایی و سایر موارد طی سال‌های گذشته خدمات گسترده‌ای در استان صورت گرفته که قابل تقدیر است.

وی گفت: استان پهناور خراسان ‌جنوبی به جهت قرار گرفتن در مسیر دو کریدور اصلی کشور به سمت مشهد مقدس همچنین بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان که عبور بار و مسافر زیادی را به همراه دارد، به مسافرین و مجاورین زیادی خدمات می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اساس کار انقلاب، استقرار نظام دینی و اسلامی بود و مردم علاقه داشتند در جامعه‌ای زندگی کنند که حریت، اخلاق اسلامی، عزت نفس و کرامت انسانی بر آن حاکم باشد.

وی افزود: مردم با اعتقاد قلبی و با باور دینی پا به عرصه گذاشتند، به همین دلیل با وجود سختی‌ها و مرارت‌های فراوانی که در این مسیر متحمل شده‌اند، همچنان پای اعتقادات خود ایستاده‌اند.

ملانوری گفت: از همان بدو پیروزی انقلاب، همواره تحت تهدید و تحریم بوده‌ایم اما هرچه فشارها بیشتر شده، ملت ما مقاوم‌تر و شجاع‌تر شده و سعی کرده‌اند، بر مشکلات فائق آمده و خود را تامین کنند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی امروز در صنعت، کشاورزی، صنایع دفاعی، تسلیحات نظامی، علوم هسته‌ای و فناوری‌های نو در دنیا صاحب رتبه است و در اقتدار نظامی به جایی رسیده که در تصمیم‌گیری‌های مناطق پیرامونی و جهانی، صاحب منصب است و تا نظر این نظام گرفته نشود، خیلی از تصمیم‌گیری‌ها معطل می‌ماند.

وی افزود: دشمنان ما با جنگ تبلیغاتی و فشارهای اقتصادی به دنبال فلج کردن نظام هستند اما هرچه این اقدامات بیشتر شده، ملت ما، روز به روز توانمندتر، پویاتر و فعال‌تر شده است.