#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در مورد نهضت گلخانه‌ای باید گفت شعار نهضت گلخانه‌ای شعار از حقیقت این نهضت بیشتر و جلوتر بود.

مهدی جعفری  اظهار کرد: هدف ما در مجموعه سازمان کاهش وابستگی به خارج، بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش بهره‌وری، ارتقای عملکرد و تقویت و بهبود وضعیت معیشتی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان است.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در حوزه تولیدی و اقتصادی نقش مهمی در بهبود وضعیت درآمد بهره‌برداران و کشاورزی دارد، افزود: امروزه در خراسان جنوبی افزایش سطح زیر کشت به هیچ عنوان وجود ندارد و تمام برنامه‌ها موکول به این است که افزایش تولیدات در واحد سطح را داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ایجاد یک دستورالعمل از سوی بانک مرکزی برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مورد نیاز است که اگر این اتفاق نیفتد عملاً قدرت رقابت نداریم.
جعفری ادامه داد: خراسان جنوبی مقاوم اول کشور را در سامانه‌های نوین آبیاری، مقاوم دوم را در سطح در دست اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و مقاوم دوم را در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ استان‌ها به خود اختصاص داده است.
وی از جذب ۵ درصد اعتبارات حوزه نهاده‌های دام و طیور خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به مرغداری‌ها و دامداری‌های استان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ میزان طرح‌های پرداختی رتبه پنج کشوری را دارا است، بیان کرد: نرخ سود این تسهیلات بسته به ظرفیت تولید ۱۰، ۱۲ و ۱۵ درصد است.
جعفری با بیان اینکه سامانه بانک کشاورزی به صورت ۲۴ ساعته در حال رصد است تا حق فردی ضایع نشود، افزود: در مورد نهضت گلخانه‌ای نیز باید گفت شعار نهضت گلخانه‌ای شعار از حقیقت این نهضت بیشتر و جلوتر بود.
وی بیان کرد: در نهضت گلخانه‌ای پیش بینی ایجاد هزار هکتار گلخانه را داشتیم، اما سرفصل اعتباری نداشتیم تا اینکه با پیگیری‌ها تخصیص اعتبار دیده شد.
وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه یک لیتر آب نیاز است، تصریح کرد: آنچه در گلخانه مزیت دار است، عملکرد در واحد سطح است.
جعفری با بیان اینکه مزیت گلخانه به خوبی در میام مسئولان درک نشده بود، افزود: کمبود  منابع و نبود آب کار را با کندی مواجه کرد.
وی با اشاره به ۸۰ هکتار گلخانه فعال زیر کشت در استان با تولید ۱۴ هزار و ۳۶۵ تن، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم منابع آبی استان است که کفایت نمی‌کند؛ علی رغم همه مسائلی که در بخش خصوصی و مجتمع‌ها داشتیم ۲۳ هزار هکتار به عنوان پرونده جدید به بانک‌ها معرفی کردیم که آب لازم برای این مقدار مهیا شده است.
وی با بیان اینکه ۱.۵ هکتار وضع موجود باید گلخانه احداث کنیم تا به ۴۰ هکتار مدنظر خود برسیم، افزود: در اجرای کشت گیاهان شور پسند که ارزش اقتصادی بالایی دارد ورود پیدا کرده‌ایم و هر بذری را که به مردم توصیه کرده‌ایم بازار آن را تعبیه کرده‌ایم.
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته از نظر پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران بدترین سال بود اما با این وجود در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد طرح‌های گلخانه‌ای استان به شکل خود اجرایی ایجاد شدند که در آنها محصولات کشاورزی مانند خیار، گوجه فرنگی، فلفل، گیاهان دارویی و گل‌های تزئینی کاشته می‌شوند.
جعفری از وجود هشت مجموعه گلخانه‌ای قدیمی با ۲۰۴ هکتار که ۵۰ درصد آن واگذار شده است، در استان خبر داد و اضافه کرد: باید تلاش شود تا زیرساخت‌های مورد نیاز در آنها به ویژه آب با همکاری دستگاه‌های مربوط بر طرف شود.
وی افزود: گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در استان کشت و برداشت می‌شود، اما آن چنان که باید از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است که امیدواریم با حضور شرکت‌های داش بنیان در این زمینه بتوانیم به موفقیت بیشتری دست یابیم.
وی، کمبود سردخانه و انبار ذخیره سازی محصولات کشاورزی و مشکل در ارائه زیرساخت‌های بخش کشاورزی را از مهم‌ترین چالش‌ها خواند و گفت: با وجود اینکه بزرگترین باغ خاورمیانه زرشک در منطقه افین خراسان جنوبی قرار دارد، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن چنان که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و گاهی نبود زیرساخت‌ها مانع از انبار کردن طولانی مدت محصولات کشاورزی می‌شود.

انتهای پیام