شهر خوسف در مرداد ۹۸ به عنوان شهر مله بافی ثبت ملی شد که با حکمی از سوی معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی کشور، فرماندار خوسف به عنوان دبیر شهر ملی مله بافی تعیین و حکم خود را دریافت کرد.
فرماندار خوسف و دبیر شهر ملی مله بافی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندیهای این شهرستان در زمینه صنایع دستی گفت: پنبه منحصر به فرد مله و هنر مله بافی ظرفیت های بزرگی برای اشتغالزایی است که باید با گرفتن کمیته های فنی دبیرخانه با جلسات منظم، ایجاد سایت مله، آموزش کشاورزان و هنرمندان در زمینه تولید مله و اختصاص اعتبارات ملی و استانی در اولویت قرا گیرند تا این هنر صنعت را به جایگاه جهانی برسانیم.
آخوندی با اشاره به معرفی مراحل تولید پارچه مله برای جذب گردشگری افزود: صندوق کارآفرینی امید این آمادگی را دارد تا با اعطای تسهیلات ویژه از مله بافان حمایت کند تا هنر مله بافی خفظ و توسعه یابد.
وی افزود: سرمایه کذار در دو بخش مله بافی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان وجود دارد اما توقع داریم این توانمندیها از سمت مسئولان استانی نیز مورد حمایت ویژه قرار گرفته شوند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در خصوص حمایت از مله شهر خوسف گفت: سعی می کنیم جلسه مخصوص مله با حضور جناب آقای استاندار، سازمان برنامه و بودجه و مسولان استانی برگزار شود تا بخشی از مشکلات در حوزه تولید، فرآوری و بازاریابی برطرف شود.
عباس زاده با اشاره به ظرفیت مناسب قلعه خوسف برای ایجاد بازارچه صنایع دستی گفت: با ارائه طرح به وزارت میراث فرهنگی ، با وزارتخانه رایزنی شده تا اعتبارات ویژه برای بازسازی بازارچه صنایع دستی در مساحت ۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای قلعه تاریخی خوسف در بودجه ۱۴۰۰ اختصاص یابد.
وی تشکیل اتحادیه صنایع دستی را با توجه به وجود ۷ شرکت تعاونی صنایع دستی در سطح شهرستان ضروری دانست و گفت: امیدواریم امسال در بحث آموزش و تجهیز صنایع دستی بتوانیم اعتبارات خوبی شهرستانی، استان و ملی به خوسف اختصاص دهیم.
صالحی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف هم با اشاره به وظایف دبیرخانه مله گفت: در آینده در قالب این دبیرخانه کمیته های تخصصی آموزش، فضاسازی شهری، نرخ گذاری (قیمت گذاری)، بازاریابی و جهانی شدن ایجاد می شود تا برخی از مشکلات موجود در مسیر توسعه مله برطرف شود.
صالحی با اشاره به اینکه ویروس کرونا و محدودیت در برگزاری نمایشگاهها فرصت تبلیغات را از محصول مله گرفت، گفت: امیدواریم با راه اندازی دبیرخانه و کمیته های تخصصی به هدف مهم جهانی شدن برسیم.
در این جلسه هنرمندان و بخش خصوصی نبود تسهیلات ویژه با دوره تنفس بلند مدت، چرخه سخت تبدیل پنبه به پارچه مله، عدم نرخ مصوب پارچه مله، بازار فروش محدود، تبلیغات کم و نبود تجهیزات و قیمت بالای آن را از جمله مشکلات در بحث تولید پارچه مله عنوان کردند.
هم اکنون در شهرستان خوسف بیش از ۸ هکتار زیرکشت پنبه مله است که در سال گذشته ۵ تن محصول برداشت شده است.
در این جلسه زهرا هادرادی به عنوان مسئول دبیرخانه شهر ملی ماه بافی خوسف منصوب شد