دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: لازم است تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند به‌ روزرسانی شود و همه دستگاه‌های متوالی در این زمینه پای کار بیایند.

 حجت الاسلام علی نسایی زهان در بازدید میدانی از حوزه پساب تصفیه خانه بیرجند که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان انجام شد، افزود: خط قرمز ما سلامت مردم است و اگر سیستم قضایی تشخیص دهد که رها کردن پساب فاضلاب به سلامتی مردم خدشه وارد کرده، مسوولان باید پاسخگو باشند.

وی گفت: باید جراید و مطبوعات با استدلال و نظر کارشناسی بنویسند اقداماتی که انجام شده و رهاسازی پساب فاضلاب بر سلامتی مردم و بهداشت محیط تأثیر ندارد و افکار عمومی را توجیه کنند.

دادستان بیرجند اظهار داشت: اگر کارشناسان به نتیجه رسیدند که رهاسازی پساب فاضلاب بر سلامتی مردم و دام‌ها تاثیر دارد، باید این موضوع سریع‌تر با برنامه‌ریزی و تدبیر حل و فصل شود.

وی ادامه داد: تصفیه خانه بیرجند یا استاندارد نیست و البته باید متخصصان نظر دهند و اگر استاندارد است این بوی نامطبوع که تمام منطقه و جاده را فراگرفته باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

حجت الاسلام نسایی گفت: اگر تصفیه خانه بیرجند به روز نیست باید به روزرسانی شود و اداراتی که متولی امر هستند باید پای کار بیایند و این دغدغه مردم را حل کنند زیرا مشکلی نیست که راهکار نداشته باشد.

وی اظهار داشت: مسوولان زحمت زیادی کشیدند که قابل تقدیر است ولی کافی نیست و باید برنامه دقیق‌تری به این امر اختصاص دهند و با تدبیر این مشکل حل شود.

دادستان بیرجند گفت: هدف ما در سیستم قضایی مچ‌گیری نیست و همیشه بگوییم چرا مدیران ترک فعل کردند بلکه سیستم قضایی به دنبال حل مشکل و کار برای مردم است.

وی افزود: باید همگی دست به دست هم دهیم و نگرانی‌های مردم و مسوولان را که به سیستم قضایی منتقل می‌کنند، رفع شود.

در این بازدید که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز حضور داشت، مدیران شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان، رییس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و مسوولان مرکز بهداشت درباره وضعیت رهاسازی پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند و اقدامات صورت گرفته برای حفظ سلامتی مردم و بهداشت محیط گزارش‌هایی را ارائه کردند.

رهاسازی پساب تصفیه‌ خانه بیرجند در مسیر رودخانه شاهرود بیرجند از حدود ۲ ماه قبل، دغدغه و نگرانی‌هایی را برای ساکنان مناطق اطراف در پی داشته است.

به گفته مسوولان شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب بیرجند استاندارد است و آلودگی از این بابت محیط زیست را تهدید نمی‌کند.

تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی با توجه به کم‌آبی در منطقه از اهداف این رهاسازی عنوان شده است.

تصفیه ‌خانه فاضلاب شهر بیرجند نیز با ظرفیت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در فاصله ۹ کیلومتری غرب این شهر به روش برکه تثبیت از نوع بی‌هوازی طراحی و اجرا شد و مدول دوم آن قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد که از نوع هوازی است.