#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: پرونده قضایی حادثه قطار مشهد – یزد در مرحله رسیدگی است و هرگونه اطلاع‌رسانی در این حوزه باید از طریق مقامات قضایی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام علی نسایی‌ زهان افزود: اطلاع‌رسانی در این زمینه باید دقیق و شفاف به مردم صورت گیرد و با هرگونه فرافکنی و تشویش اذهان عمومی برخورد خواهد شد.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بدو وقوع حادثه ۶ نفر در مظان اتهام دستگیر و پس از تکمیل پرونده با تامین وثیقه قانونی تا اطلاع ثانوی آزاد شدند اما این آزادی به معنای تبرئه افراد نیست.

دادستان بیرجند اذعان داشت: جرم این افراد مشارکت در قتل غیرعمد است اما هنوز هیچ گونه اتهامی برای آنان قطعی نشده و پس از بررسی‌های کامل شاید بر تعداد این افراد افزوده یا کاسته شود.

وی یادآور شد: بدو امر تاکید شد هرگونه ترک فعلی نسبت به خدمت‌رسانی به حادثه دیدگان با پیگرد قضایی روبه‌رو خواهد شد و تیم‌هایی برای نظارت و بررسی این موضوع تشکیل شدند.

حجت‌الاسلام نسایی گفت: پس از اتمام خدمت‌رسانی و بررسی کامل با ورود ویژه دولت، حضور وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی، استانداران خراسان جنوبی و یزد، مدیران و قوه قضاییه هیچ گونه ترک فعل و قصوری شناسایی نشد که قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: طبق آخرین اعلام پزشکی قانونی استان یزد این حادثه دارای ۱۴ فوتی و ۸۶ مجروح بوده و این آمار قطعی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی اظهار داشت: شاید گفته شود که آمار متفاوت و متضاد است اما از آنجا که برخی اجساد قابل شناسایی نبوده، ۱۷ کاور جسد جانباختگان تاحدودی و پنج کاور به هیچ عنوان قابل شناسایی نبود که با کمک پزشکی قانونی استان‌های یزد و اصفهان، شناسایی و آزمایش انجام و این آمار قطعی شد.

وی تاکید کرد: پس از اتمام بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده برای ۱۴ نفر جواز دفن صادر و این آمار قطعی است.

حوالی ساعت ۵:۲۲ بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد هنگام عبور قطار مسافری مشهد به مقصد یزد، در بلاک عباس‌آباد – ریزو در منطقه طبس به دلیل برخورد قطار با بیل مکانیکی، چند واگن آن از خط خارج شد و باعث مصدومیت و فوت شماری از مسافران شد.

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ۲۲ خرداد با صدور اطلاعیه‌ای درباره سانحه قطار مسافری مشهد – یزد علت اولیه وقوع این سانحه را براساس بررسی ریلی مکالمات ضبط شده مأموران و وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و تخطی از سرعت مقرره اعلام کرد.