مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۱۷۴ عنوان کتاب سال گذشته و ۷۰ عنوان کتاب در هفت ماه سال جاری در این استان منتشر شد و یکی از ویژگی‌های شاخص این کتاب‌ها توجه به فرهنگ و تاریخ خراسان جنوبی است.

ناصر نبی‌زاده روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و اختتامیه چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی افزود: هر سال بخش قابل توجهی از کتاب‌های منتشر شده مختص اقلیم خراسان جنوبی است.

وی از فعالیت ۴۰ کتابفروشی و ۲۸ انتشارات فعال در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در ۲ طرح بهارانه و ‌تابستانه کتاب امسال حدود ۲۷۰ میلیون تومان کتاب توسط مردم فرهنگ‌دوست خراسان جنوبی خریداری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه روح جامعه در پرتو گسترش کتاب و کتابخوانی رشد می‌یابد افزود: میراث بشری مملو از کتاب است و هرجا تمدنی یافت می‌شود، نویسنده و کتاب شاخص‌های اصلی آن تمدن هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا مشکلات عدیده‌ را برای صنوف فرهنگی به‌ویژه حوزه نشر و کتاب به وجود آورده است گفت: با این حال فعالان این عرصه، کار را متوقف نکردند و به تلاش خود ادامه دادند که این کوشش‌ها قابل تقدیر است.

نبی‌زاده گفت: در فرهنگ اسلامی نیز توجه به کتاب، امری مهم و شایسته عنوان شده و حتی معجزه دین اسلام، کتاب است که آغازین آیات قرآن به امر خواندن اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه هفته کتاب بهانه‌ای برای توجه به نویسندگان و مولفان است افزود: اگر می‌خواهیم گامی در جهت پیشرفت جامعه برداریم باید همه روزهای سال توجه‌مان به کتاب و دست‌اندرکاران آن باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بسیاری در جهان، ایران را براساس نویسندگان و آثار گرانسنگ آن می‌شناسند اظهار داشت: خراسان جنوبی نیز انبوهی از نویسندگان بزرگ و ارجمند را داشته که آثار بی‌بدیل را خلق و تقدیم جامعه بشری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کتاب با خون، هوا و زندگی مردم این منطقه آمیخته است گفت: مصداق این جمله، استقبال بالای مردم استان از آخرین نمایشگاه کتاب برگزار شده قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸ است و مردمی که حتی با وجود مشکلات اقتصادی فراوان به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه نشان می‌دهند.

نبی‌زاده با گرامیداشت یاد مرحوم مهدی مرتضوی مدیرمسوول انتشارات چهار درخت بیرجند افزود: زنده‌یاد مرتضوی عاشقانه و با دغدغه‌مندی فراوان در حوزه نشر استان فعالیت کرد و نقش شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف کتاب در استان داشت.

فرماندار بیرجند هم در این آیین با تاکید بر اینکه هزینه برای کتاب نوعی سرمایه‌گذاری است و نیاز به عزم عمومی و ملی دارد گفت: امیدوارم این مراسم‌ و جشنواره‌ها موجب شود خانواده‌ها در کنار تامین مایحتاج روزمره، هزینه کتاب را نیز در نظر بگیرند.

علی ناصری با اشاره به اینکه ایران دارای پرسابقه‌ترین دوران تمدنی است گفت: حتی اگر تمدن دیگری نیز قبل از تمدن ایران وجود داشته باشد، هیچ مستندی از آنها باقی نمانده و این نشان‌دهنده ارزش آثار مکتوب است.

وی افزود: متاسفانه در برهه‌ای از تاریخ و گذرگاهی حساس، متوجه پیچ تاریخی ایجاد شده نشدیم و داشته‌هایمان را به فرهنگ غرب دادیم که موجب پیشرفت آنها شد اما آنچه از ما بردند را با تغییر و به نام خودشان، به ما تحمیل کردند.

فرماندار بیرجند به غفلت فعلی مردم از آثار ارزشمند مکتوب اشاره کرد و گفت: معتقدم کتاب تنها چیزی است که اگر رایگان بدهند، به آن توجه نمی‌کنیم و همواره بهانه برای کتاب نخریدن زیاد است اما باید جای کتاب را در خانواده‌ها باز کنیم، بخصوص بین نونهالان که ‌بهترین سن را برای آشنایی و انس گرفتن با کتاب دارند.

وی با بیان اینکه در بیرجند بزرگان، ادبا، شعرا و فضلای بسیاری داریم افزود: ولی از یک جایی به بعد، تولید این بزرگان کم شد زیرا این افراد فقط برای مشهور شدن کار نمی‌کردند بلکه تلاش می‌کردند تا مرزهای علم را جا به جا کنند و به دستاوردی برسند.

ناصری همچنین با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها گفت: امروزه اگر رساله یا کتابی نوشته می‌شود صرفا برای رفع تکلیف است و شاهد بازتولید علم مانند گذشته نیستیم.

وی اظهار داشت: شرایط اقتصادی قطعا در این بی‌میلی‌ها بی‌تاثیر نیست اما زمانی که در شرایط سخت‌تر مانند جنگ تحمیلی نیز قرار داشتیم، مردم از نان شب خود برای تامین نیازهای رزمندگان می‌زدند، فرق آن زمان با الان معرفتی بود که بین مردم وجود داشت.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه نمایشگاه‌های کتاب اگر بسیار خوب هم برگزار شود، یک بدی بزرگ دارد افزود: به علت تخفیف‌های نمایشگاه‌ها دیگر کسی از کتابفروشی‌ها خرید نمی‌کند.

وی گفت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم اگر اعتباراتی در این حوزه دارند، به ناشران استان بدهند تا هزینه تولید کتاب برای مردم کاهش یابد.

مراسم بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی امروز با حضور فرماندار بیرجند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناشران، نویسندگان و کتابفروشان فعال استان برگزار و در این مراسم از ۴۴ نویسنده، ناشر و کتابفروش فعال در خراسان جنوبی با اهدای هدیه و لوح سپاس تقدیر شد.

همچنین در حاشیه این مراسم ۱۳ اثر برگزیده چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی با انتخاب هیات داوران معرفی شدند و از صاحبان اثر تقدیر شد.

براساس نظر هیات داوران جشنواره در حوزه دین و سیره معصومین (علیهم‌السلام) «ترجمه‌ای کهن از قصص الانبیای کسایی» به تصحیح کلثوم قربانی‌جویباری، حامد نوروزی و زینب صالحی و در حوزه تاریخ و جغرافیا «المعجم فی آثار ملوک العجم» تالیف شرف‌الدین فضل‌الله حسینی‌قزوینی و با تصحیح و توضیح محمداسماعیل حنفی‌بجد برگزیده شدند.

همچنین در حوزه علوم کاربردی رسته مهندسی برق، کتاب «مبدل‌های الکترونیک قدرت پیشرفته» ترجمه محمدعلی شمسی‌نژاد، محمد فراهانی و حامد زارعی از انتشارات دانشگاه بیرجند و در رسته مهندسی کشاورزی و دامپروری، کتاب «عناب از کاشت تا فرآوری» تالیف کمال غوث، محسن پویان، مهدی ابراهیمی، ساره حسینی و طیبه شاهی به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

چهار اثر برگزیده هر کدام تندیس جشنواره، لوح تقدیر (برای تمامی نویسندگان) و مبلغ ۳۰ میلیون ریال را دریافت کردند.

۲۴ آبان در تقویم رسمی کشور روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام دارد.

بیست‌ و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌ و چهارم آبان‌ تا یکم آذر ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.