مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر جاده‌ها به قاتلانی برای حیات وحش تبدیل شده‌اند که باید فکری برای آن کرد.

اسدالله حاتمی کرد: تصادفات جاده‌ای جانوران نشان دهنده تقابل میان نیازهای انسانی و حیوانات است.

وی افزود: انسان‌ها در جامعه مدرن و امروزی نیازمند آن هستند تا با سرعت و ایمنی به مقصد خود برسند؛ از سوی دیگر جانداران برای ادامه حیات وحش و تولید مثل به مناظر و طبیعت پیوسته محتاج‌اند؛ آن‌ها به منظور دستیابی به غذا، جفت و پناهگاه از جاده‌های ساخت بشر عبور می‌کنند و در حین عبور از این مسیرها توسط اتومبیل‌ها به قتل می‌رسند.

حاتمی تصریح کرد: این تصادفات علاوه بر لطمات جبران ناپذیری که به حیات وحش می‌زنند؛ ایمنی انسان‌ها و مسافرین را نیز به خطر می‌اندازد. همچنین گزارش‌ها حاکی است که تصادف با جانوران در جاده آسیب‌های روانی بر انسان باقی می‌گذارد.

وی افزود: باید توجه داشت که کشتار جاده‌ای بر اثر بدشانسی نیست؛ بلکه هزینه‌ای قابل اجتناب و قابل پیشگیری است که اگر ما مدل غالب حمل و نقل را مورد بازبینی قرار دهیم و در نظر بگیریم که حرکت و حمل و نقل نیاز مشترک بین انسان‌ها و جانوران است می‌توانیم جاده‌ها را طوری طراحی کنیم که امکان عبور و مرور برای همه فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه هیچ آمار رسمی درباره تعداد حیوانات کشته شده در جاده‌های ایران در دست نیست؛ همچنین عمدتا حیوانات خاص در معرض انقراض مورد توجه هستند و بیشترین تلفات جاده‌ای را در جاده‌های مناطق  حفاظت شده می‌توان دید.

حاتمی ادامه داد: تهیه آمار حیوانات کشته شده در جاده‌ها، احتمالا کار چندان دشواری نیست چراکه بر اساس آماری از تعداد حیوانات کشته شده ظرف چند روز در یک نوع خاص جاده و همچنین آمار رفت و آمد خودروها در جاده‌های مشابه می‌توان با دسته بندی انواع جاده‌ها و میزان رفت و آمد و سرعت خودروها، آمار را به کل جمعیت‌های کشور تعمیم داد که این اولین گام در راستای حل این مشکل به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: استان‌هایی که جاده‌های متعدد و طولانی در پهنه خود دارند و در مسیر این جاده‌ها مزارع کوچک، روستاها و یا زیستگاه‌های بکر وجود داشته باشد پتانسیل بالایی برای مرگ و میر حیات وحش دارند.

حاتمی تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی تاکنون گونه‌های متنوعی از خزندگان و پرندگان کوچک گرفته تا پستانداران بزرگی نظیر کفتار در جاده‌های استان تلف شده‌اند و با یک طرفه شدن جاده‌های استان و بالا رفتن سرعت خودروها، میزان تلفات جاده‌ای حیات وحش نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو راه کلی برای پیشگیری از مرگ حیوانات در جاده‌ها وجود دارد، اظهار کرد: تغییر رفتار رانندگان و تغییر رفتار حیوانات و تغییر رفتار رانندگان این دو راه است. روش‌های گوناگونی برای تغییر رفتار رانندگان وجود دارد که اطلاع رسانی و افزایش آگاهی درباره پیامدهای منفی مرگ حیوانات در جاده‌ها، نصب تابلوهای هشدار، خط کشی، ایجاد سرعت کاه، افزایش روشنایی جاده‌ها و کاهش سرعت رفت و آمد از مواردی است که باید دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تغییر رفتار جانوران، تصریح کرد: کاهش جمعیت حیوانات پیرامون جاده‌ها از طریق تغییر مکان منابع آب و غذا یا تغییر فضای جاده‌ها به گونه‌ای که برای حیوانات ناامن به نظر برسند؛ بازداشتن حیوانات از عبور از جاده‌ها(حداقل هنگام عبور خودروها) از طریق ایجاد امواج فرا صوت ،نصب بازتاب گر و حصاربندی، ایجاد روگذر و زیرگذر برای حیوانات از موارد این فاکتور است.

وی افزود: نمکی که روی جاده‌ها ریخته می‌شود نیز حیوانات را جذب کرده و احتمال تصادف را افزایش می‌دهد؛ لذا باید در پاشیدن نمک در زمستان دقت کافی در این زمینه اعمال شود. همچنین جمع آوری لاشه حیوانات مرده از جاده‌ها برای تامین امنیت جاده‌ها ضروری است چراکه گاهی حیوانات دیگر به سمت لاشه‌ها می‌آیند و خود خودروها نیز برای اینکه لاشه را دور بزنند ممکن است با خودروهای دیگر یا گارد ریل برخورد کنند.

حاتمی یادآور شد: جاده‌هایی که در نزدیکی محل زندگی جانوران هستند و احتمال رفت و آمد جانوران در آن‌ها وجود دارد باید به دقت شناسایی شوند و با استفاده از روش‌های مختلف ایمن سازی شوند و از طرفی وقت آن رسیده که با دقت و توجه رانندگان و سیاست‌های مناسب کمتر شاهد صحنه‌های تلخ مرگ حیوانات در جاده‌ها باشیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور