سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی گفت: خودمراقبتی یکی از اصول مهم پدافند غیرعامل است که باید آحاد جامعه برای صیانت از خود و شهروندان به آن توجه جدی داشته باشند و در رأس امور قرار گیرد.

حسین هاشمی روز دوشنبه در آیین نکوداشت هفته پدافند غیرعامل که در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی به صورت ویدئو کنفرانس و از طریق شبکه شاد برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان افزود: در این میان آموزش و پرورش هم باید بحث آموزش اصول پدافند غیرعامل به دانش‌آموزان و اولیا را جدی گرفته و به عنوان یک اصل مهم در سرفصل کتاب‌های درسی قرار دهد.

وی گفت: پدافند غیرعامل، شامل تمامی برنامه‌ها و اقداماتی است که موجب کاهش آسیب‌پذیری، افزایش پایداری ملی، تداوم فعالیت دستگاه‌های نظامی در مقابل تهدیدات خارجی شده و مستلزم به‌کارگیری سلاح نیست.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی گفت: لازمه تأمین امنیت برای زیرساخت‌های استان، توانمندسازی قشر جوان، بویژه دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی در بحث پدافند غیرعامل است.

وی افزود: هدف دشمنان قسم‌خورده اسلام و انقلاب در جنگ نرم و تهدیدات فرهنگی؛ جوانان به ویژه دانش‌آموزان، بنیان خانواده، ایجاد جو ناامیدی بین اقشار مختلف جامعه و تفرقه‌افکنی است.

هاشمی با اشاره به تاکید آیات و روایات به رعایت اصول پدافند غیرعامل، از اقدام سلمان فارسی در حفر خندق برای صیانت از شهر مدینه در صدر اسلام به عنوان نمونه‌ای کوچک از رعایت اصول پدافند غیرعامل در تاریخ اسلام یاد کرد و گفت: ایمان، بصیرت، سواد رسانه‌ای، مدیریت و استفاده درست از فضای مجازی و تبدیل تهدیدات به فرصت، کارآمدترین سلاح ها در پدافند غیرعامل به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: پدافند کلمه متضاد آفند و به معنای دفاع در برابر هجوم یا تک هوایی است و شامل مجموعه اقداماتی می‌شود که به منظور جلوگیری از بمباران‌های هوایی و شکسته شدن حریم هوایی یک کشور انجام می‌شود، پدافند در مفهوم کلی مجموعه اقداماتی است  که به‌منظور دفع، خنثی‌سازی، کاهش تاثیر اقدامات آفندی دشمن و جلوگیری از دستیابی دشمن به اهداف خودی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل اقداماتی است که موجب کاهش ضرر و زیان در مقابل عملیات‌های خصمانه هواپیماهای دشمن و تهدیدات خارجی با هزینه کمتر و بکارگیری ترفند و شیوه‌های غیرمسلحانه نظیر استتار، اختفا و ایجاد سرپناه برای تاسیسات مهم و استراتژیک انجام می‌شود و در این نوع پدافند از هیچ گونه سلاحی استفاده نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مدارس یکی از مهمترین فضاهای عمومی تأثیرگذار در بحث ارتقا و هدفمندی برنامه‌ها و اهداف پدافند غیرعامل است از این رو آموزش دانش پدافند غیرعامل به دانش‌آموزان زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی و دستیابی به اهداف آن در جامعه می‌شود.

محمدعلی واقعی افزود: بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی همزمان با هفته پدافند غیرعامل بین دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی استان به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره نواختن زنگ پدافند غیرعامل به صورت نمادین در آیین نکوداشت این هفته  به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد تصریح کرد: برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی دوره دوم ابتدایی، متوسطه اول و دوم، اولیا و همکاران، برگزاری کارگاه آموزشی آنلاین برای فرهنگیان، برگزاری دوره ضمن خدمت پدافند غیرعامل برای تمامی فرهنگیان و نمایشگاه مجازی در شبکه شاد از مهمترین این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، توانمندسازی دانش‌آموزان در رعایت اصول ایمنی برای کاهش خطرات و تلفات به ویژه در زمان بروز حادثه و بلایای طبیعی در طراحی آموزش‌ها را برای دانش‌آموزان ضروری دانست و عنوان کرد: توانمندسازی دانش‌آموزان به‌عنوان یک محور اساسی در پیشبرد برنامه‌های پدافند غیرعامل مهم بوده و کاهش تلفات و سوانح را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تلاش و توطئه‌های دشمنان از طریق تهدید نظامی، تهاجم فرهنگی، تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و ایجاد جو ناامیدی بین جوانان آینده‌ساز این سرزمین اظهار داشت: دشمن در تلاش است تا ایمان مردم را با قرار دادن دین در مقابل فرهنگ و تمدن سست کند، از این منظر نیز باید مراقب ترفندهای دشمن بود.

واقعی گفت: هرچه توانمندی خود را افزایش دهیم، قدرت تقابل ما با توطئه‌های دشمنان نیز افزایش خواهد یافت از این رو باید همه توانایی‌ها، گفتارها و رفتارهای ما علمی باشد.

برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل سال ۱۳۹۹ با شعار «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت انگیز؛ ایران قوی» پنجم تا ۱۲ آبان ‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.