مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به درگیری باغات شهرستان سربیشه با آفت چوبخوار، گفت: طغیان خشکسالی و تغییر سبک زندگی مردم باعث شده در سال‌های اخیر آفت چوبخوار در باغات افزایش یابد.

مریم جوادی بایگی ظهار کرد: هر ساله با افزایش سطح خشکسالی، جمعیت و خسارت آفات چوبخوار به ویژه در روستاهای بخش مود و مرکزی شهرستان سربیشه گسترش می‌یابد.

وی افزود: مهم‌ترین آفات چوبخوار شهرستان سربیشه به ترتیب اهمیت سوسک چوبخوار شاخک بلند سارتا، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک کاپنودیس، پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)، زنبور سرشاخه خوار زرشک هستند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: هرچند عامل اصلی این مشکل خشکسالی‌های پی در پی بوده، اما تغییر سبک زندگی مردم نیز نقش مهمی در این خصوص داشته است؛ به گونه‌ای که چون در گذشته مردم برای گرم کردن منزل و پخت و پز از چوب و زغال استفاده می‌کردند تمام چوب‌های خشک اطراف باغ را جمع‌آوری کرده و این امر باعث از بین رفتن آفات می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل اینکه مردم از گاز و نفت و برق برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند نه چوبی خاکستر می‌شود و نه آفتی از میان می‌رود.

نیازمند تجهیزات مبارزه با آفات هستیم 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: با توجه به سطح گسترده خسارت چوبخوار در حدود ۸۰۰ هکتار در شهرستان سربیشه، عملیات هرس بسیار مشکل و نیازمند نیروی انسانی ماهر و پرهزینه برای باغداران است؛ لذا نیازمند کمک دولت هستیم.

جوادی بایگی ادامه داد: از آنجایی که سوسک‌ها در داخل مغز شاخه‌ها پنهان هستند، مبارزه شیمیایی با آنها آسان نیست چراکه  آنها پناهگاه خوبی برای خود درست می‌کنند.

وی افزود: برای مبارزه شیمیایی باید مواد شیمیایی را در داخل این منافذ تزریق کرد؛ البته چون در اواخر بهار این آفت در خارج شاخه‌ها زندگی می‌کند، می‌توانیم روی برگ‌ها و شاخه‌ها را سمپاشی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه  تصریح کرد: برای پیشگیری از خسارت سوسک‌ها بهتر است از زخمی کردن درخت و شکستن شاخه‌ها جلوگیری کرده و بعد از عملیات هرس روی قسمت‌های بریده شده را با آهک، اندود کنیم؛ در صورتی که سوسک در داخل شاخه‌ها باشد، باید شاخه‌ها را بریده و بسوزانیم و با تقویت درخت آن را برای مقابله با آفات مقاوم کنیم.

جوادی بایگی ادامه داد: این آفت قادر است درختانی که دچار کمبود مواد غذایی هستند از فاصله دور تشخیص دهد؛ بنابراین استفاده از کود سولفات پتاسیم شرط اساسی در کنترل این آفت است به طوری که عدم کاربرد پتاسیم سایر روش‌های مبارزه را بی‌اثر می‌کند.

وی یادآور شد: کشاورزان و باغداران تنها با رعایت بهداشت باغ و استفاده از کود سولفات پتاسیم به راحتی می‌توانند باغات خود را که باعث سرسبزی زادبوم آنان بوده و یادگاری و زحمات نسل گذشته را حفظ کنند.