مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سابقه وقوع بیش از ۲۰ نوع بلای طبیعی و غیرطبیعی در این استان وجود دارد و زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی بیشترین فراوانی را دارند.

محمدعلی آخوندی افزود: در پهنه خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت می‌توان بیشترین زمینه‌های بلایای طبیعی را یافت.

وی گفت: بسیاری از بلایایی که در سطح کشور شناخته شده به نوعی در خراسان جنوبی هم با میزان شدت کم و زیاد وجود دارد و می‌توان به زلزله، خشکسالی، صاعقه، توفان، گرد و غبار، سیل، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، فرونشست زمین، سرمازدگی، تگرگ، آتش‌سوزی، فرسایش زمین، حوادث زیست محیطی، خودسوزی میدان‌های زغالی، رانش و لغزش زمین، ریزش کوه و حوادث انسان‌ساز جاده‌ای و فرودگاهی اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی از جمله بلایایی است که خراسان جنوبی بیشترین مواجهه با آنها را دارد.

وی افزود: خراسان جنوبی با گسل‌های فعال از مناطق دارای شدت زلزله‌خیزی در کشور محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته شاهد وقوع زلزله‌های مخرب در طبس، فردوس و قاینات بودیم.

آخونی گفت: طبق آمار بیش از دو سوم مساحت استان از نسبت زلزله‌خیزی بالا و بسیار بالا برخوردار است و مردم این دیار به‌طور میانگین هر ۱۲ سال یک بار شاهد زلزله‌های بالای ۶ ریشتر و خسارت‌های زیان‌بار ناشی از آن بوده‌اند.

وی یادآور شد: خشکسالی از دیگر چالش‌هایی است که حدود ۲۰ سال خراسان جنوبی را درگیر کرده و در حال حاضر جزو کم آب‌ترین استان‌های کشور هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: طبق آمار سازمان هواشناسی خشکسالی مادر بسیاری از بلایاست و خراسان جنوبی جزو کم بارش‌ترین استان‌های کشور است.

وی گفت: در کنار خشکسالی‌های طولانی‌مدت، به علت کاهش نفوذپذیری سطح خاک، شیب زمین، پوشش گیاهی ضعیف و ضعف سازه‌های کنترل سیلاب کمترین بارندگی در استان باعث شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: با توجه به پوشش گیاهی ضعیف بسیاری از تاسیسات در ارتفاعات متاثر از صاعقه است و سالانه خسارت‌های جدی به این بخش وارد می‌شود در حالی که توفان‌های متعدد به دلیل ماهیت کویری بودن منطقه را متاثر می‌کند.

وی افزود: اینها بخشی از حوادث و مخاطرات در استان خراسان جنوبی است اما متاسفانه اعتبارات براساس جمعیت توزیع می‌شود و امیدواریم با توجه به وجود بسیاری از بلایای طبیعی در منطقه نگاه ویژه ملی را در افزایش اعتبارات مدیریت بحران داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تقویت حوزه امداد و نجات در این استان را لازم دانست و اظهار داشت: مدیریت حوادث و بلایا نیازمند نگاه ویژه دستگاه‌های متولی است تا بحران‌های احتمالی قبل از وقوع مدیریت شود زیرا جبران خسارت همواره هزینه‌بر است.

وی به تامین زیرساخت‎‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری تاکید کرد و گفت: مدیریت این موضوع نقش مهمی در کاهش و مدیریت سیلاب دارد.

آخوندی با تاکید بر لزوم آموزش مردم و متولیان افزود: مدیریت بحران نیازمند آموزش همگانی است و مردم و مسوولان باید در کنار هم قرار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت طرح‌های تشویقی مقاوم‌سازی منازل مسکونی گفت: طرح‌های تشویقی در استان‌های پرحادثه‌ مانند خراسان جنوبی باید توسعه یابد تا منازل غیرمقاوم باقیمانده نیز نوسازی شود و تحقق آن نیازمند نگاه ملی است.