دانشگاه بیرجند براساس آخرین رتبه‌بندی موضوعی موسسه تایمز در حوزه علوم مهندسی در جمع ۴۱ دانشگاه برتر کشور و هزار و ۱۸۸ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.

طبق اعلام موسسه تایمز در حوزه‌ علوم مهندسی دانشگاه بیرجند رتبه ۱۰۰۱+ را میان دانشگاه‌های برتر جهان به‌دست آورد.

بنابر این گزارش در رتبه‌بندی حوزه مهندسی و فناوری نام ۴۱ دانشگاه ایرانی در میان هزار و ۱۸۸ دانشگاه برتر دنیا مشاهده می‌شود و در حوزه علوم کامپیوتر ۱۲ دانشگاه ایرانی موفق به کسب رتبه شده‌اند.

این رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ دانشگاه‌های پیشرو را در رشته‌های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی شیمی دسته‌بندی می‌کند.

جدول امسال شامل هزار و ۱۸۸ دانشگاه است که سال گذشته این تعداد هزار و ۹۸ دانشگاه بود و آمریکا دارای برترین دانشگاه‌ها در چهار رشته مهندسی است.

پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سراسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب پنج معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

محاسبات رتبه‌بندی تایمز توسط شرکت خدمات حرفه‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده است.

محاسبات شاخص‌ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است که این منابع داده‌های ارسالی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خوداظهاری جمع‌آوری می‌شوند، داده‌های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصان آموزش عالی و اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس را شامل می‌شود.

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه و کارکرد علمی، آموزشی و فرهنگی دارای حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.