– مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی در استان در دست اجرا است که ۶ مجتمع تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

حسین امامی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ۲۷ مجتمع هم با اعتبار ۴۱۳ میلیارد تومان سال آینده اجرا و تکمیل خواهد شد.

وی گفت: امسال اعتبارات مصوب ما در بخش‌های آب و فاضلاب به غیر از بانک اکو، ۱۵۷ میلیارد تومان بوده که تاکنون حدود ۴۰ درصد آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان ‌جنوبی ادامه داد: همچنین اعتبارات استانی ۵۴ میلیارد تومان و اعتبارات عمرانی ملی نیز ۴۲ میلیارد تومان از محل ردیف ملی و صندوق توسعه ملی بوده است.

وی اظهار داشت: بعد از سفر معاون اول رییس جمهوری به استان در سال گذشته به دنبال یک ظرفیت اعتباری جدید از محل ماده ۶۵ بودیم که در این راستا ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار خواهد شد.

امامی گفت: امیدواریم با این اعتبار ۱۴ مجتمع آبرسانی ما تامین اعتبار شود و تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد که با این اتفاق بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به آب آشامیدنی سالم دسترسی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه درخصوص تنش آبی تلاش می‌کنیم وضعیت مخازن استان به حد استاندارد ملی برسد گفت: برای شهرهای جدید مانند ماژان، درح، آبیز و گزیک اصلاح شبکه و تجهیز مخزن اجرا می‌شود تا هدررفت آب به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: در چهار شهرستان مرزی نهبندان، زیرکوه، سربیشه و درمیان با همکاری دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی این شهرستان‌ها، طرح اصلاح و ارتقای شبکه آبرسانی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پس از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی کارهای مشترکی انجام شده و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان هزینه‌های استان کاهش پیدا کرده است.

امامی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های متعدد امسال میزان برخورداری آب شرب روستاییان استان از ۷۵.۵ درصد به ۸۲ درصد افزایش خواهد یافت گفت: با افتتاح مجتمع‌های آبرسانی در مجموع ۳۰۰  روستای کم جمعیت و پراکنده (کمتر از ۱۰ خانوار) که فاصله زیادی با مجتمع‌ها دارند همچنان با تانکر سیار آبرسانی خواهند شد.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات اساسی استان، هدررفت آب در شبکه شهری و روستایی است که در بخش شهری ۳۱.۷ درصد و روستایی بالای ۴۲ درصد بوده و ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

وی گفت: برنامه داریم در گام نخست میزان پرت آب شبکه آبرسانی را تا متوسط کشوری و در نهایت تا ۱۵ درصد برسانیم و برای این منظور از ابتدای امسال تاکنون ۵۹ کیلومتر شبکه آب شرب روستایی، ۲.۵ کیلومتر شبکه شهری و هزار و ۱۰۰ کنتور آب تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل کاهش هزینه‌ها و مدیریت شبکه با توجه به اینکه استان دارای یک سوم مساحت کشور و جمعیت پراکنده است، تلاش داریم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در بحث تله مترینگ و هوشمندسازی استفاده کنیم تا هزینه‌ها کاهش و خدمات افزایش یابد.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در استان و رعایت مسایل بهداشتی ابتدای سال با رشد ۲۳ درصدی مصرف آب در شبکه‌های توزیع مواجه شدیم که بعد از مدتی روند مصرف عادی شد.

امامی گفت: امسال با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، در وهله نخست چالش‌های سال‌های گذشته مربوط به مجتمع‌های آبرسانی را مورد بررسی قرار دادیم و در این خصوص چند مجتمع بزرگ دارای چالش زیاد شناسایی شد از جمله مجتمع حاشیه شهر طبس که با توجه به کمبود آب شرب در روستاهای زیر پوشش این مجتمع، یک چاه‌ آب شرب به منطقه افزوده شد.

وی افزود: در شهرهای استان نیز با اقداماتی که از محل اعتبارات ملی در قالب تنش آبی انجام شده بود و علیرغم همه محدودیت‌ها و رشد مصرف، تابستان امسال در هیچکدام از شهرها تنش آبی خاصی نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال یکسری از مجتمع‌های روستایی و مخازن افتتاح شد و تا پایان امسال نیز مخزن پنج هزار مترمکعبی قاین و ۲ هزار مترمکعبی بیرجند در منطقه مهرشهر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: همچنین مخزن هزار مترمکعبی دستگرد بیرجند تا پایان سال افتتاح می‌شود و در مجموع پیش بینی می‌کنیم ۳۰ روستای پرجمعیت تا قبل از پیک تابستان آتی از آب پایدار برخوردار شوند.

امامی گفت: درخصوص آبرسانی سیار امسال گلایه‌مندی‌هایی از بی‌نظمی و تاخیر در آبرسانی مطرح بود که سرانه هر خانوار را از ۸۹ به ۱۲۰ لیتر رساندیم همچنین برای این منظور سامانه ۱۲۲ به تمامی شهرها و روستاها متصل شد و مدیریت حوادث از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای آبرسانی سیار نیز برنامه زمان بندی تعیین شد که دهیاران در صورت نیاز با سامانه ۱۲۲ تماس گرفته و نسبت به تامین آب اقدام کنند تا هیچ مخزنی بدون آب نباشد اما از این ظرفیت تاکنون خوب بهره برداری نشده که باید اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: در حوزه روستایی برای آبرسانی سیار ۹ تانکر مالکیتی و امسال ۲ تانکر مالکیتی در حوزه شهری برای مدیریت بحران داشتیم که به ناوگان ما پیوسته است و هفت تانکر جدید را براساس تفاهم‌نامه با بنیاد برکت و استانداری خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ناوگان مالکیتی برای آبرسانی سیار به ۱۸ تانکر می‌رسد گفت: برداشت ما این است که با دسترسی روستاهای جدید به آب آشامیدنی پایدار تا قبل از پیک تابستان آینده ظرفیت ناوگان آبرسانی سیار ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.