مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: محرم امسال حرکت هیات‌های مذهبی را به شکل سال‌های قبل در قالب دسته‌های عزاداری نداریم و عزاداری‌ها به شکل تجمعی با رعایت فاصله گذاری و در فضای باز انجام می‌شود.

حجت الاسلام احمد رضایی  افزود: امسال به دلیل شرایط خاص و تاکید مقام معظم رهبری در تبعیت از نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، در برنامه‌های عزاداری تغییراتی ایجاد شد.

وی اظهار داشت: شرایط جدیدی را در عزاداری تجربه می‌کنیم و این تجربه شاید تاکنون نبوده که کرونا پیش بیاید و در زندگی فردی و اجتماعی مردم اثرگذار باشد و همه به نوعی وادار شدند تا در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر ایجاد کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم و مناسک و مراسم ما بحث عزاداری محرم است که جامعه مومنان و متدینان تاکنون با ستاد ملی کرونا همراه و همسو بوده و کمترین تخلف را در جامعه مسجدی‌ها داشتیم.

وی گفت: امسال مراسم روضه خوانی را به مدت یک ساعت از شروع نماز تا پایان در مساجد داریم و خطبا و وعاظ به سخنرانی پرداخته و با دعای توسلی که خودشان می‌خوانند مجلس به پایان می‌رسد که برگزاری این بخش از عزاداری در فضای مسقف ایرادی ندارد.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: روزهای تاسوعا و عاشورا برنامه‌های سال قبل مثل حرکت هیات‌ها به سمت قتلگاه بیرجند را نداریم چون اولویت ما حفظ سلامت مردم است و امسال یک عزاداری جامع، سالم و پرشور مورد عنایت ائمه اطهار (ع) داشته باشیم.

وی افزود: سلامت مرم اولویت ماست و نباید کاری کنیم که در هیات یا تجمعات مذهبی ما اتفاق ناگواری بیفتد و همه ما باید برای سلامت هموطنان خود تلاش کنیم.

وی گفت: وقتی ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی انجام دهیم و نیت ما خالص باشد مورد عنایت خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) قرار می‌گیرد چون در شرایط سخت و دشوار عرض ارادت می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال تجمعات و آیین‌های خاص هر سال را نداریم و برپایی ایستگاه‌های صلواتی نیز ممنوع اعلام شده است لذا تقاضا داریم نذورات به شکل دیگری بین مردم و نیازمندان توزیع شود.

وی افزود: در بعضی مکان‌ها خیمه عزاداری برپا می‌شود که با ایستگاه صلواتی متفاوت است و در این خیمه چیزی توزیع نمی‌شود بلکه فقط یک روضه پخش می‌شود و ممنوعیتی ندارد.

رضایی بیان کرد: بعضی نذورات که نذر شرعی برای توزیع غذا است و باید براساس نیت واقف هزینه شود نیز لازم است طبخ شده و پیشنهاد ما به هیات‌های مذهبی این است که غذا را طبخ کنند و خودشان به درب خانه مردم برسانند که تجمعی صورت نگیرد.

وی گفت: بعضی هیات‌های مذهبی کارت دعوت توزیع کردند و در ساعت مشخصی اعلام شد که مردم غذای خود را بگیرند.

وی افزود: نذورات عام که وقف شرعی نیست را می‌توان در جاهایی مثل کمک مومنانه، تهیه اقلام بهداشتی و سایر موارد هزینه کرد.