#خراسان_جنوبی_استان_پاک

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: یک کارخانه تولید مواد شوینده در شهر قاین برای تامین و توزیع روزانه پنج هزار عدد محلول ضدعفونی کننده دست، اعلام آمادگی کرده است و محصول مورد نیاز استان از این واحد تولیدی تامین می‌شود.

غلامرضا آهنی روز پنجشنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی پیشگیری از بیماری کرونا که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: ۲ هزار اسپری ضدعفونی کننده دست توسط معاونت غذا و دارو در داخل استان تامین شده است که امروز به تدریج در سطح داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی گفت: ۲ روز گذشته طی ۲ مرحله، چهار هزار و ۷۰۰ عدد مایع ضدعفونی کننده دست در استان خراسان جنوبی توزیع شده اما متقاضی برای این محصول بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: تمامی تولیدکنندگان محصول ضدعفونی‌ کننده دست بسیج شده‌اند تا میزان تولید این اقلام افزایش یابد و از این طریق بخشی از نگرانی مردم کاسته شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: محلول ضدعفونی‌ کننده‌ سطوح نیز به همراه دستورالعمل استفاده از آن در اختیار داروخانه‌های استان قرار گرفته و تا حدودی کمبود این محلول و تقاضای مردمی کاهش یافته است.

وی گفت: تولیدکننده محلول ضدعفونی در استان درخصوص تامین الکل با مشکل مواجه شده بود که با رایزنی از استان‌های دیگر الکل و مواد اولیه محصولات ضدعفونی کننده فراهم می‌شود.

آهنی اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مردم با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری به خرید ماسک‌های پزشکی روی آوردند که سبب کمبود و نیز گرانی این محصول بهداشتی در استان شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در حال حاضر براساس بخشنامه وزارت بهداشت، تمامی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ماسک موظف هستند تا اطلاع ثانوی ۱۰۰ درصد ماسک‌های تولیدی خود را اعم از فیلتردار، بدون فیلتر، کش‌دار و بنددار به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ بیماران تحویل دهند و هر نوع خرید و فروش ماسک از سوی داروخانه‌ها نیز ممنوع است.

وی با بیان اینکه ماسک موردنیاز کادر درمانی توسط وزارت بهداشت در اختیار استان‌ها با اولویت‌ استان‌های درگیر قرار می‌گیرد تاکید کرد: استفاده از ماسک برای افراد سالم و معمولی نیاز نیست.

آهنی گفت: آن دسته از پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران در ارتباط هستند و بیماران تنفسی باید از ماسک استفاده کنند در غیر این صورت نیازی به استفاده از ماسک نیست.

در حال حاضر ۹۶ داروخانه در استان خراسان جنوبی وجود دارد که ۷۱ داروخانه خصوصی، ۱۶ داروخانه داخل بیمارستانی و ۹ باب نیز شبانه‌روزی است.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی ثبت نشده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۲۶ نفر رسید.

شمار استان‌های درگیر با ویروس کرونا در کشور تاکنون به ۲۳ استان رسیده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد