متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم، سرنوشت مدیریتی سازمان صمت خراسان جنوبی به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های دخیل در توسعه و پیشرفت استان، نامعلوم و بلاتکلیف مانده است که باعث ایجاد خمودگی و بی انگیزگی در بدنه سازمان و همچنین حوزه صنعت و تولید شده است.

بیش از یک سال است که از تشکیل دولت مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی می گذرد، دولتی که مایه امید مردم و همه اقشار برای رفع مشکلات موجود شد و بر همین اساس هم انتظار می رفت تا پس از تشکیل دولت و جایگزینی نیروهای انقلابی و تازه نفس بجای بانیان وضع موجود، روند تحول آفرینی آغاز شود.

اما متاسفانه خراسان جنوبی همیشه در حوزه انتصابات سرگردان و مظلوم است و از این نظر هم همیشه در ته جدول قرار دارد. در همین خصوص؛ در حالی که پس از تشکیل کابینه دولت، استانداران بسیاری از استان ها فورا انتخاب شدند، اما روند انتخاب استاندار خراسان جنوبی بیش از ۴ ماه به طول انجامید و در تمام طول این مدت فضای سیاسی استان و بازار احتمالات و شایعات هم داغ بود.

اما پس از انتصاب استاندار در آذرماه سال گذشته؛ همه مردم و اقشار مختلف، منتظر تغییر مدیران بی انگیزه در سطوح مختلف دستگاه ها و سازمان های اداری بودند که این روند نیز اگر چه با تاخیر پیش رفت؛ اما پس از گذشت یکسال؛ هنوز هم پازل تغییرات مدیریتی استان تکمیل نشده که این موضوع نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.

یکی از سازمان هایی که تسریع در تغییرات مدیریتی آن مورد انتظار بوده است، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان یکی از دستگاه های موثر در رونق تولید، سرمایه گذاری، توسعه اقتصادی و تجاری است که بخش قابل توجهی از پیشرفت و توسعه استان در گرو تصمیمات و حمایت های اثرگذار این سازمان است.

در حالی که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید، دانش بنیان نام گذاری کردند، اما طی ۸ ماه گذشته از سال جاری، هیچ تحرک و پویایی در حوزه تولید و شهرک ها و نواحی صنعتی استان دیده نشده و روح خمودگی و بی انگیزگی از سطح مدیران به لایه های زیرین و واحدهای تولیدی هم رسوخ پیدا کرده است.

انگیزه کار در سازمان صمت وجود ندارد

یوسفی مدیرعامل کارخانه مهراس کویر در این خصوص ، اظهارکرد: متاسفانه در حالی که بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است، اما هنوز تکلیف مدیریت برخی از دستگاه های حساس مثل سازمان صمت مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه با بلاتکلیفی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی، واحدهای تولیدی هم بلاتکلیف هستند، اظهارکرد: اگر قرار است رئیس فعلی سازمان ابقا شود، انجام بشود، و اگر هم قرار است جابجا شود، باید با جابجایی او، تکلیف این سازمان روشن شود.

مدیرعامل کارخانه مهراس کویر بیان کرد: با توجه به اینکه چندین سال است که شعار حمایت از تولید و رونق آن مطرح می شود، اما باید گفت که امسال هیچ اتفاق خاصی در رونق حوزه صنعت، معدن و تجارت؛ بخصوص در زمینه شرکت های دانش بنیان که ما در این زمینه کار می کنیم واهمیت خاصی دارد، نیفتاده است.

وی ادامه داد: به نظرم همین بلاتکلیفی مدیریتی باعث شده تا انگیزه ادامه و انجام کار در این سازمان وجود نداشته باشد و متاسفانه بیشترین انرژی رئیس فعلی سازمان صرف این می شود که در این پست حفظ و ابقا شود.

اختلاف نظر بر سر ماندن یا رفتن رئیس سازمان صمت

یوسفی با اشاره به اینکه آنطور که معلوم است؛ رئیس فعلی سازمان صمت یک سری حمایت هایی را از داخل استان و استانداری دارد ولی سایر نهادها و تولیدکنندگان به دنبال تغییر او هستند، گفت: متاسفانه همیشه اختلاف نظرهایی که بر سر انتخاب مدیران استان وجود داشته است، مشکلاتی را برای استان به دنبال داشته است و اکنون هم همین اختلاف نظرها باعث شده تا بخش خصوصی و حوزه گسترده صنعت و معدن هم آسیب ببیند.

او ادامه داد: متاسفانه چوب این بلاتکلیفی و عدم اتفاق نظر را بخش صنعت می خورد، همچنین برای دولت هم خوب نیست که بعد از یک سال هنوز احکام خیلی از مدیران مشخص نشده و حاکی از ضعف سیستم و مدیریت است.

مدیرعامل کارخانه مهراس کویر افزود: علی رغم اینکه ۸ ماه از سال گذشته، واحدهای تولیدی عملا نمی دانند که قرار است فردا چه اتفاقی بیفتد و از الان تا پایان سال هم نمی دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. حوزه معدن را نمی دانم؛ اما در حوزه صنعت که محل فعالیت ماست، طی ۸ ماه گذشته از سال دریغ از یک حضور و خدا قوت مسئولان و رئیس سازمان صمت.

مدیران فعلی سازمان صمت منفعل اند

یوسفی با بیان اینکه مدیران فعلی سازمان صمت منفعل اند و کار و خروجی از فعالیت آنها نمی بینیم، گفت: متاسفانه مصوبات ستاد تسهیل نیز هیچ خروجی و ضمانت اجرایی ندارد و سازمان صمت هم به عنوان دبیر این ستاد؛ در این وضع بحرانی وقتی را که باید برای حل مشکلات بگذارد؛ نمی گذارد و اصلا همه چیز را رها کرده است.

وی اظهارکرد: درست است که رئیس فعلی سازمان صمت یک نیروی بومی است که سالها در حوزه صنعت و معدن استان بوده و مشکلات را می داند و نسبت به آن اشراف دارد، اما گاهی تغییرات بد نیست؛ چرا که قطعا او هر چه که در توان و چمته داشته در طول این سالها گذاشته و ممکن است اکنون برنامه مدون، هدف یا انگیزه خاصی برای تغییر شرایط نداشته باشد.

مدیرعامل کارخانه مهراس کویر بیان کرد: در واقع حضور ثابت مدیران در یکجا خوب نیست، چرا که اگر یک فرد توانمند و با انگیزه دیگری بیاید، می تواند تحرک را در بخش خصوصی و تولید هم ایجاد کند.

فعالیت های سیاسی جایگزین کار و تلاش

یوسفی با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون بجای رونق تولید، فعالیت های سیاسی جای کار و تلاش را گرفته است، گفت: شرایط طوری است که اصلا تولید و صنعت رها شده است، در حالی که با توجه به شعار امسال و تاکید بر موضوع تولید، باید بیشتر از اینها انرژی گذاشته شود.

وی بیان کرد: اگر مدیری در یک پست؛ دیگر خروجی و برنامه ای نداشته باشد، نباید به بهانه بومی بودن و اشراف بر مشکلات، تا ابد که بماند. چرا که خیلی از مدیران جوان، توانمند و با انگیزه هستند که می توانند تحرک و شتاب را به حوزه صنعت و معدن بیاورند.

عدم توجه به اولویت ها و وظایف سازمانی

یک شخصی که نخواست نامش فاش شود، نیز ا اشاره به عدم توجه رئیس سازمان صمت استان به اولویت های اصلی سازمانی که همان انجام وظیفه در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت است، اظهارکرد: متاسفانه بجای برنامه های ذاتی سازمانی، فعالیت های عمرانی غیرضروری در سازمان صمت استان دنبال می شود که باعث تحمیل هزینه هایی به دولت، فاصله گرفتن نیروهای انسانی از امور جاری به دلیل تخریب محل کار و وضعیت بلاتکلیفی شده است.

وی با اشاره به وجود تبعیض در نحوه پرداخت مزایایی همچون اضافه کاری نیروهای سازمان، گفت: کنار گذاشتن نیروهای ارزشی در مجموعه سازمان، ایجاد حواشی برای آنها و تهدید به تنزل پست سازمانی، جابجایی و تبعید به شهرستانها از دیگر مواردی است که باعث نارضایتی کارکنان سازمان شده است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است بعد از گذشت ۱۷ ماه  از عمر دولت و یک سال خدمات دکتر قناعت  در استان خراسان جنوبی ،بسیاری از فعالان حوزه صنعت و معدن خواستار تعیین تکلیف رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت در استان هستند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور