مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  قابلیت‌های کویر خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ریگ یلان، کویر اکبرآباد خوسف، پروده طبس، حلوان طبس،بشرویه، سه قلعه، پلند فردوس، سه قلعه سرایان، حیدرآباد نهبندان و دهسلم نهبندان از جمله کویر‌های خراسان جنوبی است.

شاه وردی افزود: از ۸۰ اقامتگاه بومگردی حدود ۴۰ اقامتگاه در مناطق روستایی حاشیه‌ی کویر میزبان گردشگران نوروزی  است.

وی گفت: در این اقامتگاه ها‌ی بومگردی گردشگران با فرهنگ‌ها، آداب ورسوم محلی از جمله مناطق عشایری (سیاه چادرها)، بازی‌های بومی محلی آشنا می شوند.

حضور ۴۰۰ راهنمای محلی در مناطق کویری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: حدود ۴۰۰ راهنمای محلی در مناطق طبیعی و تاریخی استان به خصوص مناطق کویری وبیابانی حضور دارند تا گردشگران را راهنمایی کنند .

گردشگری ورزشی در مناطق کویری خراسان جنوبی

در آستانه ی بهار طبیعت برنامه‌های گردشگری ورزشی در بسیاری از مناطق کویری ارائه می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: شترسواری، موتور‌های چهارچرخ، خودرو‌های دو دیفرانسیل، زیپ لاین از جمله برنامه‌های گردشگری ورزشی در مناطق کویری است.

کویر‌های خراسان جنوبی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

   کویر سه قلعه سرایان ؛بهشت منجمان ایران   

از میان پهنه کویری این سرزمین که هر گوشه آن می تواند جایی برای رصد ستارگان و کهکشان ها باشد، کویر سه قلعه سرایان حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران نجوم دارد و به اذعان آنان آسمان این نقطه از کویر پرستاره تر است.

آسمان کویر سه قلعه اغلب اوقات صاف است و رصدگاه آن می تواند به بهشتی برای گردشگران نجومی و مشتاقان رصد اجرام آسمانی تبدیل شود، ترکیب آن با چشم انداز کویر صبحگاهی و وجود شن های روان در اقصی نقاط آن جاذبه ای بی مثال برای ورود گردشگر خارجی است.

کویر‌های خراسان جنوبی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

حضور تور‌های حرفه‌ای در شهرستان نهبندان

شاهوردی از حضور تور‌های حرفه‌ای در شهرستان نهبندان اشاره کرد و افزود : این تورهااز طریق دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری استان برای بازدید از مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای کشور در ریگ یلان برنامه ریزی شده است .

پوشش گیاهی و جانوری در کویر

علاقه‌مندان به حرفه عکاسی نیز می‌تواند با حضور در کویر همت آباد و اکبرآباد در خوسف و جنگل نخاب در خور از پوشش گیاهی و جانوری استان بهره‌مند شوند.

پهن شدن فرشی از گل‌های بهاری در حاشیه‌ی کویر‌های خراسان جنوبی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: دشت‌های بسیار زیبا در اوایل بهار در حاشیه کویر‌های خراسان جنوبی با فرشی از گل‌های بهاری میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به مناطق طبیعی هستند.

کویر‌های خراسان جنوبی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

شاهوردی افزود : دشت لاله بسطاق شهرستان سرایان، دشت گل ورده شهرستان درمیان، دشت اسفدن قاین، دشت خور خوسف، دشت ناز سربیشه از جمله گل های دشت های  حاشیه کویر خراسان جنوبی است.

شاهوردی افزود: در این دشت‌ها گل‌های بهاری از جمله شقایق، لاله، گل‌های جالیز، گل علفی می‌روید.
کویر‌های خراسان جنوبی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

تالاب کجی نمکزار  نهبندان؛ تالابی در دل کویر

تالاب کجی نهبندان در حاشیه بیابان جهانی لوت پناهگاه حیات وحش است و با توجه به بارش‌های اخیر مامن پرندگان زمستانه است و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است .

کویر‌های خراسان جنوبی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

آبگیر گواب خوسف نیز در حاشیه لوت شمالی هم اکنون میزبان پرندگان زمستانه است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور