#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: همراهی اصناف استان با محدودیت‌های اعمال شده، بسیار مطلوب بوده و بیش از ۹۵ درصد گزارش شده است.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و بازاریان افزود: قدرشناس همراهی اصناف و بازاریان با مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا هستیم و این جلسه صرفا برای تشکر از اصناف خوب هم‌استانی تشکیل شده است.

وی با اشاره به آمار ۹۰ درصدی همراهی اصناف کشور با محدودیت‌های اعمال شده در هفته گذشته، تصریح کرد: اینکه واحد صنفی باید باز باشد تا کاسب درآمدی کسب کند، بر هیچ کس پوشیده نیست با این وجود بازاریان عزیز استان برای حفظ سلامت مردم، این ضوابط را پذیرفته و نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کرده‌اند که جای قدردانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه از اسفند ماه و همزمان با شیوع بیماری کرونا، بحران جدی در دنیا رقم خورد اظهار داشت: کرونا، ویروسی است که مزدورانه و ناجوانمردانه سرایت کرده و همه حوزه‌ها را درگیر کرد.

وی گفت: غافلگیری ناشی از عدم شناخت این بیماری نیز وقت و انرژی زیادی را از همه حوزه‌ها گرفت و بنا به شرایط کشور و به جهت مهار این بیماری، مجبور شدیم محدودیت‌هایی را در همه زمینه‌ها شاهد باشیم.

ملانوری با اشاره به همه‌گیری سریع ویروس کرونا، متذکر شد: متاسفانه از بزرگترین تبعات این بیماری، مرگ و میر هموطنان‌مان است که جای نگرانی زیادی هم دارد که در این شرایط، چاره‌ای جز رعایت ضوابط بهداشتی نداریم.

وی ادامه داد: بعد از گذشت این مدت و اتفاقاتی که طی این چند ماه شاهد بودیم به این نتیجه رسیده‌ایم که اولین اقدام، خودمراقبتی شخصی است و بعد از آن رعایت بهداشت در محیط خانواده و به همین ترتیب تا رده‌های بالاتر، تا اینکه زنجیره شیوع بیماری گسسته شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: درست است که وجود امکانات بهداشتی درمانی لازم، تجهیزات بیمارستانی و سایر موارد همه در این شرایط ضروری است اما همه اینها برای مرحله درمان بیماری ضرورت دارد.

وی گفت: آنچه مهم است اینکه به گونه‌ای اقدام کنیم که از ابتلای افراد به بیماری پیشگیری شود.

ملانوری با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی ۸۰ تا ۹۰ درصد از بروز بیماری جلوگیری می‌کند گفت: براساس آمار ۵۱ درصد افرادی که تا الان با شرایط کرونایی درگیر شده‌اند، در جمع‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی بیان کرد: در این شرایط ما ناگزیر بودیم بین بد و بدتر یک گزینه را انتخاب کنیم که ما هم بد را برگزیدیم و با اعمال محدودیت‌ها، از ادامه برخی فعالیت‌ها جلوگیری شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ما می‌دانیم اعمال محدودیت‌ها، تبعات زیادی دارد اما در شرایط فعلی، راهکار مناسبی است و باید بدانیم هرچه بیشتر رعایت و سختی‌های این دوره را تحمل کنیم، در زمان کوتاه‌تری شاهد اتمام این دوره خواهیم بود.

وی با اشاره به همراهی و همکاری اصناف در همه شرایط بحرانی اعم از سیل و زلزله گفت: در این دوران بحران کرونا نیز شاهد این همراهی و همکاری ارزنده هستیم.

ملانوری افزود: از دو هفته تعیین شده برای اعمال محدودیت‌ها، چند روزی بیشتر نمانده و خاضعانه ضمن عرض ارادت به همه شما عزیزان، خواهش می‌کنم موضوع لزوم رعایت نکات بهداشتی را ترویج کنید تا تحمل این سختی‌ها نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وی گفت: امیدوارم با رعایت این دستورالعمل‌ها به زودی شاهد تغییر رنگ شهرهای استان باشیم.

در این نشست که با حضور جمعی از اصناف و بازاریان استان تشکیل شد، عده‌ای به نمایندگی، مشکلات حوزه فعالیتی خود را بیان کردند و استاندار نیز برای پیگیری و رفع موارد مطرح شده قول مساعد داد.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در هر شهر از صبح شنبه (اول آذر ماه) همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی اجرا شد و در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهرها در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها تقسیم شده است.

بر اساس این محدودیت‌ها گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در شهرستان‌های قرمز از اول آذر به مدت ۲ هفته تعطیل هستند، در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی فقط گروه‌های شغلی یک و دو مجاز به فعالیت خواهند بود و در شهرهای زرد گروه‌های شغلی یک، دو و سه اجازه فعالیت دارند.

متصدیان گروه شغلی یک در شهرستان‌های قرمز و گروه‌های شغلی یک و دو در شهرستان‌های نارنجی موظف به استفاده از ماسک و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هستند.

همچنین از ابتدای آذر ماه خروج خودروها با پلاک بومی و ورود خودروها با پلاک غیربومی به شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و در شهرستان‌های قرمز رنگ از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هرگونه تردد خودروها در داخل شهر جز کسانی که شرایط خاص دارند، با ممنوعیت مواجه است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که هفت شهرستان آن دارای وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان به رنگ نارنجی (پرخطر) است.

۳۳ هزار واحد صنفی در استان خراسان جنوبی فعال هستند که از این تعداد ۱۴ هزار واحد صنفی در بیرجند وجود دارد.