وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز با افتتاح ۶۲۵ پروژه آبرسانی در کشور ۲۱ هزار خانوار عشایری به آب شرب سالم و پایدار دسترسی پیدا کردند که تا پایان دولت نیز ۲۰ هزار خانوار دیگر زیر پوشش قرار می‌گیرند.

کاظم خاوازی عصر دوشنبه در آیین بهره‌برداری همزمان از ۶۲۵ پروژه آبرسانی به محلات عشایری کشور و ۸۶۶ طرح روستایی که به نمایندگی از این پروژه‌ها با افتتاح طرح آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهوری برگزار شد افزود: برای اجرای این پروژه‌ها، هزار و ۷۱۰ کیلومتر لوله‌کشی و حدود ۹ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شده است.

وی از حفر ۴۶ حلقه چاه آب برای پروژه‌های افتتاح شده خبر داد و گفت: همه این اقدامات برای دسترسی عشایر به آب سالم، پایدار و بهداشتی انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تمام فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از روستاییان است.

وی با بیان اینکه حدود ۱.۷ درصد جمعیت کشور را قشر نجیب عشایر تشکیل داده است تصریح کرد: عشایر در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار زیادی دارند.

خاوازی گفت: جمعیت عشایر کشور تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۲ درصد صنایع دستی توسط عشایر کشور تهیه می‌شود و همچنین به عنوان عوامل پدافندی در مرزهای کشور نقش بسیار زیادی دارند.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد جنگل‌ها و مراتع در اختیار عشایر کشور است عنوان کرد: مدیریت و بهره‌برداری از این منابع در اختیار این قشر است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید توجه بسیار ویژه‌ای به جامعه عشایر شده است بطوری‌که شورای عالی عشایر در این دولت احیا شد و مصوبات بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: پشتیبانی این مصوبات سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ۱۳۰ هزار خانوار عشایر بود که اتفاقات خوبی در بخش‌های زیربنایی افتاد.

خاوازی بیان کرد: یکی از این اتفاقات تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای خانواده‌های عشایر بود که در طول این دولت سطح برخورداری از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: با تقویت زیرساخت‌های ناوگان‌های آبرسانی سطح دسترسی عشایر امروز به  ۷۸ درصد رسیده که در گذشته ۵۰ درصد بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در قانون تسهیلات حمایت از تولید پایدار در بخش عشایر و روستایی ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی هزینه شده است.

وی گفت: امروز به نمایندگی از مجموع پروژه‌های روستایی و عشایر امروز پروژه آبرسانی به ۴۰ محله عشایری منطقه بمرود زیرکوه افتتاح شد.

مجتمع آبرسانی منطقه بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از ۶۲۵ پروژه آبرسانی به محلات عشایری کشور در آستانه ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این طرح ۴۰ محله عشایری، ۶۲۰ خانوار در قالب حدود چهار هزار نفر از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شدند همچنین آب مورد نیاز ۶۵ هزار راس دام نیز در این منطقه تامین می‌شود.

اعتبار هزینه شده برای اجرا و تکمیل طرح آبرسانی به محلات عشایری بمرود زیرکوه ۱۵ میلیارد تومان است که موجب ایجاد اشتغال شده و از مهاجرت عشایر به روستاها و شهرها نیز جلوگیری می‌کند.

۸۰ کیلومتر شبکه انتقال آب، بیش از ۱۱ کیلومتر پست برق، ۲ ایستگاه پمپاژ آب و در مجموع ۹۲۰ متر مکعب منبع بتنی ذخیره آب برای اجرای این طرح احداث شده است. همچنین حفر چاه به عمق ۱۸۰ متر و تامین آب با (۷۵۰EC) و بسیار شیرین از دیگر مشخصات فنی این طرح آبرسانی به عشایر است.

زیرکوه یکی از چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی در مجاورت کشور افغانستان است و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان (بیرجند) قرار دارد.