#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از ارتقاء رتبه شورای گفت و گوی استان خراسان جنوبی از ۲۴ به ۹ در ۶ ماه نخست نسبت به کل سال گذشته خبر داد و گفت: این ارتقاء ۱۵ پله‌ای مرهون تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش خبر و هنر ،‌محسن احتشام  در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: رتبه شورای گفت و گوی استان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رتبه ۲۰ به ۹ با کسب امتیاز ۷۸.۹ از ۱۰۰ ارتقاء یافته که این امر باعث قرار گرفتن استان در رتبه دوم با نام در مسیر شایستگی شده است.

وی بیان کرد: شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با توجه به ماهیت عملکردی و جایگاه قانونی خود از جمله ماده ۷۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مواد ۱۱ و ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور یکی از مکانیسم‌هایی هستند که می‌توانند به هم‌افزایی و فهم مشترک دولت و بخش خصوصی در زمینه اصلاح فرایندها و رفع موانع حوزه تولید و سرمایه‌گذاری به منظور نیل به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: وزارت کشور مطابق با وظایف حاکمیتی خود و برای نظارت عالیه و رصد فعالیت استان‌ها، با همکاری اتاق بازرگانی و بر اساس شاخص‌های ارزیابی مورد توافق، نسبت به تهیه عملکرد شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ۶ ماه نخست سال جاری اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: تشکیل جلسات، وظایف شورای استان اعم از طرح موضوعات و دستور جلسات شورا، دستاوردهای استانی و موضوعات پیشنهادی با ابعاد ملی و فراگیر از جمله این شاخص‌های ارزیابی است.

احتشام عنوان کرد: در ۶ ماه نخست امسال چهار جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در حوزه‌های اصناف، صنایع لبنی، معدن، حمل و نقلریال بازرگانی و کشاورزی با ۳۶ مصوبه در استان برگزار شد که بیش از ۷۰ درصد آن اجرایی شده و مابقی در حال پیگیری است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: با توجه به اینکه مدتی از روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتصاب استاندار می‌گذرد اما هنوز معاون اقتصادی استاندار تعیین تکلیف نشده و با سرپرستی مدیریت می‌شود.

علیرضا خامه‌زر افزود: تقاضا داریم هر چه سریعتر این حوزه مهم اقتصادی استان تعیین تکلیف شود تا بخش خصوصی از سردرگمی رها شود.

غلامرضا جعفرپور نماینده صنوف تولیدی خراسان جنوبی هم گفت: با عنایت به مصوبه اخیر افزایش دستمزد کارگران در سال آینده امیدواریم توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری و واحدهای تولیدی شود.

نماینده شرکت زغالسنگ پرورده طبس هم در این نشست گفت: مهمترین مشکل معادن زغالسنگ تامین ارز برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات است.

عباس چمنزاری افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد تجهیزات معدنی وابسته به خارج از کشور است که اگر راه حل مناسبی در این خصوص پیدا نشود دچار مشکل عدیده خواهیم شد.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارد اشت: قرار بود جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود اما تاکنون هیچکدام از نمایندگان در این نشست‌ها حاضر نشده‌اند.

غلامحسین حسینی افزود: چند ماه است مدیریت اقتصادی استان متولی ندارد و دستگاه‌های پیشران اقتصادی در این خصوص با مشکل مواجه‌اند که درخواست داریم هرچه سریعتر این مهم محقق شود.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار واحد صنفی در مرکز استان و در مجموع ۳۵ هزار واحد در استان فعال است که برخی صنوف با مشکلاتی مواجه‌اند.

رضا علیزاده افزود: درخواست داریم استاندار خراسان جنوبی نشستی با حضور اصناف مختلف برگزار و مشکلات واحدها را بشنود.

رییس شورای اسلامی خراسان جنوبی گفت: توسعه استان اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه از خام فروشی جلوگیری شود.

علیرضا حاجی‌آبادی با بیان اینکه باید مردم استان برای خرید محصولات تولیدی داخل استان تشویق و ترغیب شوند، افزود: همچنین حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به استان، بکارگیری سرمایه‌های خرد برای حوزه‌های کلان، فراهم کردن بستر مناسب برای تسهیل فرایندها و استعلامات مورد نیاز سرمایه‌گذاری از دیگر درخواست‌ها است.

شهردار بیرجند هم گفت: معتقدیم جهش در مدیریت شهری بیرجند با اخذ عوارض و تعرفه از شهروندان میسر نمی‌شود بنابراین برای این مهم راهی جز متوسل شدن به دالان سرمایه‌گذاری نیست.

مهدی بهترین افزود: شهرداری بیرجند با داشتن زمینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری، از بخش خصوصی دعوت بعمل می‌آورد  حمایت از سرمایه‌گذاری در اولویت برنامه‌های شهرداری در سال ۱۴۰۱ است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد از تولیدات در بخش صنایع طیور در استان مازاد نیاز است، گفت: در این خصوص باید برای صادرات میزان مازاد به ویژه به کشور افغانستان برنامه‌ریزی کنیم.

سید حسین خیریه افزود: حذف ارز ترجیحی از نهاده دام و طیور بی شک واحدهای تولیدی در این بخش را نیازمند طلب نقدینگی فراوانی برای خرید نهاده می‌کند که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: درخواست داریم در اراضی که برای بارگاه زرشک و عناب اختصاص داده می‌شود مجوز ساخت مسکونی در طبقه بالای زمین نیز برای مسکونی داده شود تا انگیزه بیشتری برای کشاورز ایجاد شود.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: در خراسان ‌جنوبی ۵۷۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان صمت و ۲۵۰ واحد صنایع تبدیلی نیز دارای پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی هستند.

محمدعلی رمضانی تصریح کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از واحدهایی که پروانه بهره‌برداری از از صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند، به علت کمبود نقدینگی حاصل از تورم تعطیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد تسهیل و رفع مواد تولید در برخی از بانک‌های استان اجرا نمی‌شود، بیان‌کرد: رفع خام فروشی در خراسان ‌جنوبی جز با حمایت از تولیدات استان در بخش‌های مختلف حاصل نمی‌شود.

وی یادآور شد: وقتی در خراسان‌ جنوبی تولید سنگ معدن گرانیت داریم نباید مانند آنچه در گذشته رخ داد برای برخی از میادین و جدول گذاری‌ها از گرانیت مشهد استفاده شود.