پنجمین جلسه گروه کاری اشتغال شهرستان زیرکوه با حضور سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیر صندوق کارآفرینی امید استان و به ریاست فرماندار شهرستان زیرکوه برگزار شد.

غلامرضا اشرفی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی طی گزارشی گفت: از ابتدای شروع طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، تعداد ۳۰۴ طرح در سامانه کارا مربوط به شهرستان زیرکوه بوده که از این تعداد ۲۶۶ طرح به مبلغ ۱۸۱۷۴ میلیارد ریال در کمیته فنی شهرستان مصوب شده است.

 وی ادامه داد: از مجموع طرح های شهرستان زیرکوه، تعداد ۲۶۵ طرح به مبلغ ۱۷۵۴۵ میلیارد ریال و با پیش بینی ایجاد ۳۶۰فرصت شغلی در شهرستان، موفق به دریافت تسهیلات از محل اعتبارات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری شدند.

سرپرست اداره کل از پرداخت بیش از ۵.۶درصد تسهیلات پرداخت شده استان از محل اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در شهرستان زیرکوه خبر داد و افزود: شهرستان زیرکوه از نظر جذب اعتبارات از این محل در رتبه نهم در بین شهرستانهای استان قرار دارد.

اشرفی خواستار معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت های موجود در طرح ها و سیاستهای فعال بازار کار توسط هر یک از اعضای گروه کاری اشتغال در شهرستان شد و افزود: مجموع عملکرد شهرستان در طرح کارورزی از ابتدای اجرای طرح تا کنون ۱۶ نفر در ۱۶ واحد پذیرنده بوده است .

سرپرست اداره کل اعلام کرد: تعهد شهرستان زیرکوه در اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ۲۰ نفر بوده است که تا کنون تعداد ۱۹نفر معادل ۹۰درصد تعهد از طرح مهارت آموزی در شهرستان بهره مند شدند.

اشرفی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ تعداد ۸ مجوز مستقل و پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی در زیرکوه صادر شده است که از این محل پیش بینی ایجاد ۲۸ فرصت شغلی در شهرستان می شود. وی افزود: ۲ درصد مجوزهای صادره مشاغل خانگی استان در شهرستان زیرکوه بوده است. وی افزود: سهم شهرستان زیرکوه از اعتبارات مشاغل خانگی ۳۱۰۰هزار ریال معادل ۵درصد سهمیه استان بوده که تا کنون ۵۸درصد آن در شهرستان جذب شده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فرماندار شهرستان خواست که اهتمام ویژه در خصوص انجام نظارت توسط کمیته نظارت شهرستان از محل اجرای طرح های اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به منظور تحقق کامل تعهدات و  اهداف صورت گیرد. وی همچنین توجه ویژه به مباحث ایمنی و بازرسی کار و انجام گشت زنی های مشترک در شهرستان را خواستار شد.

اشرفی همچنین از فعالیت ۴۶تعاونی فعال در شهرستان خبر داد و افزود: ۲۱تعاونی از مجموع تعاونی های فعال شهرستان در گرایش کشاورزی و ۱۱ تعاونی در گرایش خدمات و مابقی در سایر گرایش ها فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت : ۴۶تعاونی شهرستان با عضویت ۴۳۸۷نفر و با سرمایه ۱۲۲۵۱ میلیون ریال و با اشتغالزایی۳۴۵ نفر فعالیت می کنند.

اشرفی عملکرد شهرستان را در تشکیل شرکت تعاونی توسعهو عمران شهرستانی موفق ارزیابی کرد و افزود: شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان زیرکوه یکی از ۸۵شرکت تعاونی های توسعه عمران کشور است که تا کنون تشکیل شده است. وی خواستار استفده سایر دستگاه های اجرایی از ظرفیت این تعاونی برای اجرای پروژه هی عمرانی و تولیدی شد.

دیدار با فرماندار شهرستان و همکاران نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان زیرکوه از دیگر برنامه های سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بود که در سفر به شهرستان زیرکوه صورت گرفت.