معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: امکان استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ در حوزه مطبوعاتی و سینمایی استان وجود دارد تا طبق ضوابط به فعالان این بخش پرداخت شود.

 جواد اشرفی  در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ویژه واحدهای سینمایی و مطبوعاتی استان افزود: منابع تسهیلات در حوزه‌های مختلف در اختیار ما قرار می‌گیرد و برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز مطبوعات در حال حاضر تسهیلات کمتر از ۲۳ درصد در کشور وجود ندارد که بخواهیم در اختیار مطبوعات قرار دهیم.

وی گفت: از طریق ال سی داخلی می‌توانیم با همکاری شبکه بانکی کمکی درخصوص فاکتورهای مربوط به خرید کاغذ مطبوعات انجام دهیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تسهیلات جزء «الف» تبصره ۱۸ از ۱۵ تا ۱۹ درصد است اما جزء سه بند الف این تبصره تسهیلات ارزان قیمت دارد که براساس منطقه تعیین و پرداخت خواهد شد.

وی گفت: با توجه به تورم موجود برای بخش اقتصادی تسهیلات ۲۳ درصد هم غنیمت است حتی برخی فعالان و تولیدکنندگان خواستار تسهیلات با سود بیشتر هستند.

اشرفی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ فرآیند کارشناسی دارد افزود: برای اشتغالزایی می‌توان از تسهیلات جزء سه بند الف تبصره ۱۸ استفاده کرد اما استفاده از این تسهیلات برای خبرنگارانی که در استخدام دستگاه دیگری هستند و به صورت پاره وقت کار می‌کنند، ممنوعیت دارد.

وی بیان کرد: برای سینما سیار و مشکلی که در زمینه جابه‌جایی تجهیزات بیان شد نیز اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان وسیله را تامین کند تا این مشکل با توجه به نبود سینما در شهرستان‌ها رفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باید موضوعات و مشکلات بخش‌های مختلف به صورت مصداقی مطرح شود تا با حضور مدیران مربوطه موضوعات پیگیری شود چون مصوبات این کارگروه لازم‌الاجرا است.

تسهیلات لازم در حوزه مطبوعاتی و سینمایی خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

وی تصریح کرد: انتظار داریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اسامی موسسات مطبوعاتی و روزنامه‌های دارای مجوز فعالیت در استان را برای تامین اجتماعی ارسال کند تا حسابرسی‌های مربوط بر این اساس انجام شود.

اشرفی گفت: برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز تولید سریال «چهار درخت» از طریق اعتبارات استانی، جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه برگذار خواهد شد و بخش دیگری از اعتبار مورد نیاز از طریق بخش خصوصی و مرکز باید تامین شود.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی و تثبیت اشتغال در اختیار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در صورت امکان از تسهیلات مشاغل خانگی برای رفع مشکلات خبرنگاران استان استفاده شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری لازم را برای حل مشکلات خبرنگاران از طریق منابع مربوط به تثبیت اشتغال انجام دهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: فضای تحولی در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حال رقم خوردن است که می‌توان از این فرصت برای حل مشکلات حوزه‌های مطبوعاتی و سینمایی استان بهره گرفت.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات موجود در داخل استان قابل حل است و نباید منتظر باشیم کسی خارج از استان این مشکلات را برای ما حل کند.

اشرفی با بیان اینکه قرار نیست در این جلسه همه مشکلات ۴۰ ساله مطبوعات و فعالان حوزه سینمای استان را حل کنیم گفت: تاکنون یارانه‌ دولتی درخصوص تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات در اختیار استانداری قرار نگرفته است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور