#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سهم اعتبارات سفر رئیس جمهور برای استان در سال گذشته، ۷۱۹ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۹۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

علیرضا عباس‌زاده، در برنامه رادیویی میز خدمت که با هدف تشریح گزارش مصوبات سفر رئیس جمهور به استان پخش شده بود، بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان از جمع اعتبارات هم به زودی به استان اختصاص می‌یابد که با احتساب این مبلغ، ۱۳۲ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور برای سال ۱۴۰۰ تحقق می‌یابد.

به گفته وی؛ سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۰ مصوبه در پی داشته که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و ۲۰ مصوبه در زمینه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

وی بیان کرد: سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان رهاورد داشت که این اعتبار به صورت سنواتی تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ اختصاص خواهد یافت.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهم و کلیدی خراسان جنوبی که در سفر رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت، احداث خط ریلی بیرجند – قاین – یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر است.

عباس‌زاده افزود: ۸۱ کیلومتر از طول این مسیر تعیین تکلیف نشده و بقیه طول مسیر تعیین تکلیف شده است اما به دلیل مطالبات پیمانکار روند اجرای طرح به کندی پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری استاندار، کنسرسیوم بانکی این طرح به مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان انجام شده که در صورت تزریق این حجم از تسهیلات توسط بانک‌های متولی، تا پایان سال جاری شاهد شروع عملیات اجرایی این طرح مهم خواهیم بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور برای راه‌های خراسان جنوبی هم گفت: ۲ هزار میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهور برای حوزه‌های راه‌های استان است که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

عباس زاده بیان کرد: ۵۸۰ کیلومتر باند دوم راه در استان در دست اجرا داشتیم که با تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور ۵۰ کیلومتر آن تا پایان سال گذشته زیر بار ترافیک رفت و هدف گذاری شده که  در صورت تخصیص کامل اعتبارات، ۱۰۰ کیلومتر دیگر آن تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه دوباندسازی محورهای خراسان جنوبی در سه کریدور اصلی به صورت همزمان در اولویت استان قرار گرفته، اضافه کرد: یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در حوزه راه‌های استان است که امیدواریم با اختصاص این اعتبارات شاهد تحول زیرساختی در این حوزه باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین به رهاورد سفر رئیس جمهور برای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سفر ۶۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های حوزه گردشگری استان اختصاص یافته که با توجه به ظرفیت‌ های بالای گردشگری و وسعت استان مبلغ پایینی است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تزریق این اعتبار بتوانیم بخشی از زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت فعالان حوزه گردشگری استان فراهم کنیم.

عباس‌زاده، کویری بودن را ظرفیت گردشگری خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: یکی از امتیازات در حوزه گردشگری “ترین‌ها” است، براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در منطقه خراسان جنوبی دمای ۷۳ درجه به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: با ثبت این درجه دما به دنبال آن هستیم که با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های بین المللی، گرمترین نقطه زمین را در محدوده سرزمینی خراسان جنوبی به ثبت برسانیم تا از این ظرفیت جهانی بیشترین استفاده را در حوزه گردشگری استان داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: کویر، ظرفیت گردشگری خوبی برای خراسان جنوبی است و باید از این فرصت در راستای توسعه اقتصادی استان بیش از گذشته بهره‌برداری کنیم.

عباس‌زاده در پاسخ به سؤالی درخصوص انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به خارج از شهر هم گفت: ملاک انتقال این پادگان قانون است و پیگیری‌ها برای انتقال آن در دستورکار جدی استان قرار دارد.

وی یادآور شد: کل اراضی این پادگان هزار و ۳۵ هکتار است که ۴۵۰ هکتار آن تحویل دولت شده و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بقیه اراضی پادگان نیز در حال انجام است.