استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه استانداری با سازمان امور عشایر ایران ۱۶ میلیارد تومان برای کمک به حوزه عشایر استان و ارتقای اقتصادی جامعه عشایری اختصاص یافت.

“حمید ملانوری” روز چهارشنبه در نشست شورای عشایر و توسعه روستایی استان خراسان جنوبی افزود: برای کمک به جامعه عشایری استان نشستی را با رییس سازمان امور عشایر کشور داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که امروز نهایی شد.

وی گفت: سازمان امور عشایر ایران ۶ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی و مرمت ایل راه‌های عشایری، پنج میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و پنج میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی واحد تولید لانوین در این تفاهم‌نامه تعهد کرده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ما هم در استان تعهد کردیم ۶ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های جامعه عشایری هزینه کنیم و در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه برای راه‌اندازی واحد لانوین و کشتارگاه‌های کوچک مقایس در قالب تسهیلات کمک کنیم.

وی گفت: توجه به جامعه عشایری خراسان جنوبی در اولویت است و باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود تا بخشی از دغدغه جامعه عشایری در این شرایط خشکسالی کاهش یابد.

ملانوری اظهار داشت: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری در ۵۰ سال گذشته در خراسان جنوبی بی‌سابقه بوده و امسال بدترین شرایط خشکسالی بر پهنه استان حاکم است و یکی از جوامعی که بیشترین رنج را می‌کشند و متحمل بیشترین خسارت شده‌اند، جامعه عشایری ما است.

وی افزود: جامعه عشایری در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند و خشکسالی‌ها به شدت اشتغال و معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شورای عشایری استان به دنبال این هستیم که مشکلات مختلف جامعه عشایری را مدیریت کنیم گفت: بهداشت و درمان، تعلیم و تربیت، امنیت، مرمت ایل راه‌ها، کوچ، اشتغال و آبرسانی از جمله مسائلی مهمی است که در شورای عشایری مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: باید در قرارگاه آب استان موضوع آبرسانی به عشایر و دام آنان مورد توجه جدی قرار گرفته شود تا تابستان پیش‌رو را بدون دغدغه پشت سر بگذارند.

ملانوری با تاکید بر اینکه دنبال این هستیم که در زمینه تولیدات و اشتغال جامعه عشایری استان تنوع‌بخشی ایجاد کنیم گفت: هدف ما این است که ارزش افزوده محصولات دامی و لبنی عشایر به دست خودشان برسد و عشایر ما در این شرایط بحرانی که به سختی محصول تولید می‌کنند باید ارزش واقعی محصول خود را کسب کنند.

وی یکی از تولیدات مهم عشایر را فرآورده‌های دامی برشمرد و افزود: در زمینه تولید گوشت باید زنجیره‌ای ایجاد شود که این زنجیره تا رسیدن گوشت به دست مصرف‌کننده مدیریت شود و ارزش واقعی آن به جیب جامعه عشایری برود.

وی بیان کرد: برای ایجاد کارگاه‌های کوچک مقایس تولید و بسته‌بندی گوشت در استان برنامه‌ریزی شد و با پیگیری‌هایی از تهران برای اولین بار مجوز راه‌اندازی کشتارگاه‌های کوچک مقایس را دریافت کردیم که در جلسه امروز شورای عشایر تصویب شد به عنوان الگو، یک واحد در استان ایجاد شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این کشتارهای کوچک مقایس ظرفیت و مجوز ذبح ۱۰ راس دام سبک و یک راس دام سنگین در روز را دارد و به عنوان یک ظرفیت خوب در مناطق مختلف استان می‌تواند راه‌اندازی شود.

وی افزود: در این کشتارگاه‌های کوچ مقایس دام عشایر خراسان جنوبی با برند عشایر کشتار، قطعه‌بندی و بسته‌بندی می‌شود و در بازار داخل و خارج از استان به فروش خواهد رسید و در این طرح هدف اصلی ما این است که ارزش افزوده محصول دامی عشایر به جیب خودشان برگردد.

ملانوری همچنین گفت: واحد تولید روغن لانولین از پشم گوسفند اولین بار در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پشم تولیدی واحدهای دامی عشایر خراسان جنوبی ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری است افزود: سالانه ۸۰۰ تن پشم تولیدی دام عشایر استان است که بخشی فرآوری و بخشی رهاسازی می‌شود و بخشی هم در واحدهای پشم‌شویی به عنوان پسماند دور ریخته خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: ما در قالب لوازم آرایشی و بهداشتی روغن لانولین را مصرف می‌کنیم که این روغن تولیدی از پشم سالانه به ظرفیت ۲۰۰ تن از خارج کشور وارد می‌شود و هیچ واحد تولیدکننده‌ای در این خصوص در کشور نداریم.

وی گفت: خیلی خوب است که ما از پشم تولیدی در استان در قالب واحد تولیدی لانولین استفاده کنیم که هم نیاز کشور برآورده و هم از واردات این محصول جلوگیری شود و اشتغال و ارزش افزوده‌ای برای عشایر استان ایجاد کنیم.

ملانوری با بیان اینکه راه‌اندازی کارخانه تولید روغن لانولین در خراسان جنوبی در این جلسه نهایی شد اضافه کرد: به زودی این واحد تولیدی در استان راه‌اندازی می‌شود که در این طرح سالانه ۲۰ تن روغن لانولین را در فاز اول تولید خواهیم کرد و در قالب طرح توسعه‌ای توانایی جذب پشم سایر مناطق کشور حتی کشور افغانستان را نیز برای فرآوری خواهیم داشت.