معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: با توجه به شیوع مصرف مکمل‌ها در باشگاه های ورزشی، ورزشکاران نسبت به سلامت مکمل مورد مصرف اطمینان حاصل کنند.

کبری ناصری افزود: تجویز غیرمنطقی مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی توسط افراد غیرمتخصص عوارض زیادی را برای ورزشکاران به دنبال دارد در حالی که تجویز دارو وظیفه پزشک و تنها منبع ارایه آن داروخانه است.

وی ادامه داد: در بازرسی‌های انجام شده از باشگاه‌های بدنسازی موردی از مکمل‌های غیرمجاز کشف نشده است اما با توجه به کشف این داروها در مبادی ورودی استان توسط نیروی انتظامی بدون شک مکمل‌های قاچاق به صورت غیر مجاز خرید و فروش می شود.

ناصری با بیان اینکه معاونت غذا دارو علوم پزشکی بهترین مرجع برای تعیین سلامت مکمل‌های غذایی است تصریح کرد: ورزشکاران با مراجعه به این معاونت می توانند از سلامت مکمل مصرفی مطمئن شوند.

وی بیماری های پوستی را یکی از شایعترین عوارض این داروها دانست و یادآور شد: مکمل‌های غیرمجاز عملکرد هورمونی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جایی که عقیم شدن مردان و ناباروری زنان را در بر خواهد داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه گاهی در برخی مکمل‌ها از ترکیبات صنعت دام و طیور استفاده می‌شود گفت: به غیر از کبد انسان که تحت تاثیر این مواد قرار می‌گیرد کلیه هم قدرت جذب نخواهد داشت و ورزشکاران را با نارسایی کلیه دچار خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت‌ها باید در این زمینه تشدید شود افزود: نظارت به تنهایی کارگشا نخواهد بود و باید با فرهنگ سازی و استفاده از توان رسانه‌ها در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی، این آسیب اجتماعی را کاهش داد.

با توجه به گفته برخی کارشناسان غذا و دارو و ورزشکاران در باشگاه‌های بدنسازی ۷۰ درصد مکمل های بدنسازی قاچاق و ناسالم است اما نتیجه آن در بازده کوتاه علت اصلی استفاده بیش از حد این مکمل ها است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله