مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: شرایط آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان رو به بهبودی است و جای نگرانی نیست.

محمد اصغرزاده روز پنجشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: تاکنون ۲۱ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی شناسایی شده و خوشبختانه از آخرین کانون شناسایی شده تاکنون ۶ روز سپری می‌شود و در این چند روز گزارشی مبنی بر شناسایی واحد جدید دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه در سه شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دیده شده است افزود: تاکنون حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه انواع پرنده در خراسان جنوبی معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به مردم اطمینان خاطر داد که همه فرآورده‌های مرتبط با طیور از توزیع تا عرضه از صحت و سلامت کافی برخوردار است.

وی گفت: در حال حاضر کمبود واکسن برای مقابله با این ویروس در کشور وجود ندارد و با شرایطی که در خراسان جنوبی مشاهده می‌شود امیدواریم شاهد تعداد معدودی کانون جدید از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشیم البته وضعیت استان نسبت به ۲ تا سه هفته اخیر بهتر و شرایط رو به بهبودی است.

اصغرزاده بیان کرد: در کشتارگاه‌های استان یک دکتر مستقر شده و هر شب اقدامات ضدعفونی انجام می‌شود.

وی افزود: از سویی همدلی و همراهی بین مسوولان و نیروها وجود دارد که همین موضوع سبب شده تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود زیرا اگر این ویروس از استان به نقاط مجاور مانند خراسان رضوی سرایت می‌کرد کار سخت‌تر می‌شد.

اولین مورد ابتلا به بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی پس از چند سال که این استان عاری از بیماری بود، دی امسال اعلام شد و چند واحد مرغداری درگیر این بیماری شدند.