۱۰ نفر از خیرین استان خراسان‌ جنوبی که در توسعه روستاها و مناطق عشایری و مشارکت در انجام طرح‌های عام‌المنفعه فعالیت داشتند، تجلیل شدند.

استاندار خراسان جنوبی عصر سه‌شنبه در اولین آیین تجلیل از خیرین توسعه روستاها و مناطق عشایری کشور که با حضور معاون اول رییس‌ جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: موضوع کار خیر و خیرخواهانه فقط یک اقدام اقتصادی و عمرانی نیست بلکه پایه‌گذار یکسری حرکت‌های فرهنگی است.

حمید ملانوری افزود: شما یکسری کارهای فکری، روانی و تفکری را پایه گذاری می‌کنید که نسل‌های آینده از شما بهره خواهند گرفت.

وی خیرین را منشاء خیر در جامعه دانست و اظهار داشت: یکی از بزرگترین سرمایه‌ها در جامعه ایرانی و اسلامی وجود خیرین است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: در تاریخ حیات ایران در حوزه کارهای مشارکتی انسان‌های بزرگی بودند که کارهای ماندگاری در هر دوره‌ای براساس نیاز جامعه از خود برجا گذاشته‌اند.

وی اظهار داشت: من از شما تشکر می‌کنم با توجه به ضرورتی که در حوزه توسعه، عمران و آبادانی روستاها است، قدم در این کار گذاشتید و در کنار سایر خیرین، بخشی ار سرمایه خود را برای امر خیر می‌گذارید که باقیات و صالحاتی برای شماست.

ملانوری گفت: اعتقاد، فرهنگ دینی و اسلامی ما منشاء کارهای خیر در جامعه است و اقدامات خیرین در استان ما همیشه ماندگار است و جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: یکی از بهترین کارها این است که کارهای خیر به جا مانده را بتوانیم پیدا کنیم و توان خیرین را در این زمینه هدایت کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲ ماه گذشته بیش از ۲۶۳ میلیارد تومان کمک‌های مردمی و خیرین در استان جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع شده است.

عباسعلی بهاری در جشنواره غیر رقابتی خیرین ماندگار روستا ۱۳۹۹ افزود: از سال گذشته با شیوع کرونا سازمان‌های مردم نهاد و مراکز نیکوکاری فعالیت گسترده‌ای را در رزمایش کمک مومنانه انجام دادند.

وی بیان کرد: تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز پای کار آمدند و ستاد کمک مومنامه برای هماهنگی با دستگاه‌ها در استانداری خراسان جنوبی تشکیل شد اما هنوز در زمینه توزیع کمک‌های مومنانه دستگاه‌های متولی هم‌افزایی لازم را ندارند.

وی گفت: ۸۶ هزار خانوار در استان خراسان جنوبی زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و سال گذشته نیز ۱۴ هزار خانوار زیر پوشش تبصره ۱۴ کمیته امداد قرار گرفتند و در مجموع ۱۰۰ خانوار نیازمند در استان شناسایی شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خیلی از خانوارهای نیازمند زیر پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند افزود: کمک‌های نقدی و غیر نقدی جمع‌آوری شده در رزمایش کمک مومنانه هنوز نتوانسته بخشی از معیشت مردم را که بر اثر کرونا دچار آسیب شدند، پوشش کامل بدهد.

وی گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه در سطح کشور است و ۷۵ مرکز نیکوکاری در استان فعالیت محله محور دارند.

بهاری افزود: همچنین ۵۱۵ سازمان مردم نهاد زیر نظر وزارت کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند و در مجموع بالغ بر ۶۰۰ مرکز خیریه در استان وجود دارد.

وی گفت: طرح هر کارمند یک حامی توسط کمیته امداد در حال اجراست و ۳۳ هزار کارمند در استان داریم که طرح بسیار خوبی در راستای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین است.

وی با اشاره به اینکه سرانه کمک به فرزندان ایتام در استان ۴۰۰ هزار تومان و فرزندان محسنین ۲۶۰ هزار تومان است اضافه کرد: سال گذشته استانداری خراسان جنوبی سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به اداره کل بهزیستی و ۸۴۰ میلیون تومان به کمیته امداد استان تخصیص داد تا بتوانیم فرزندان بدون سرپرست را حمایت کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی به وضعیت نامناسب معلولیت و روند افزایشی سوء تغذیه کودکان در استان اشاره کرد و گفت: باید کمک‌های مومنانه به این سمت سوق یابد تا این خانواده‌های نیازمند را از این وضعیت نجات دهیم.

در این آیین که سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان نیز حضور داشتند، ۱۰ نفر از خیرین که در مشارکت برای اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه روستایی و شهری، تامین و توزیع کمک‌های مؤمنانه، تهیه جهیزیه برای نیازمندان روستایی، کمک به تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت روستایی و توسعه بهداشت و درمان فعالیت داشته‌اند، تقدیر شد.

جشنواره غیر رقابتی خیرین ماندگار روستا در سال ۱۳۹۹ به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور معاون اول رییس جمهوری، توسط مجمع خیرین توسعه روستاها و با پشتیبانی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برگزار و از فعالیت‌ها و دستاوردهای برجسته خیرین در حمایت و اقدام به پیشرفت و آبادانی روستاها در سطح کشور تجلیل شد.