#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق آخرین آمار در هفته گذشته شاهد افزایش سه برابری مراجعه و ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در استان خراسان جنوبی بوده‌ایم که بیانگر به صدا درآمدن زنگ خطر موج هفتم کرونا است.

سید محمد موسوی میرزایی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: شدت سرایت در سویه جدید از تمامی سویه‌ها بیشتر است و هر مبتلا می‌تواند بین ۱۵ تا ۱۸ نفر دیگر را درگیر کند.

وی تاکید کرد: کنترل کرونا نیازمند همت عمومی، رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تعدادی از حجاج به دلیل ابتلا به کرونا در عربستان بستری هستند گفت: درخواست داریم با بازگشت حجاج از تجمع خارج از اصول بهداشتی خودداری شود و مردم در برگزاری هرگونه مراسم پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی افزود: این آمادگی برای دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که هر جا چند نفر حضور داشته باشند کادر سلامت برای تزریق واکسن اقدام کنند.

موسوی میرزایی گفت: تاکنون ۵۷۸ هزار و ۲۸۶ نفر از جمعیت واجد شرایط استان دز اول، ۵۳۱ هزار و ۷۷۲ نفر دز دوم، ۲۲۲ هزار و ۹۱۷ نفر دز سوم و ۲ هزار و ۳۵۴ نفر دز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که شامل ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان برای دز اول، ۸۳ درصد دز دوم و ۴۰ درصد دز سوم می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا سریعا اقدام کنند زیرا نسبت به سویه جدید به‌شدت نگرانیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در سویه قبلی به‌رغم فوتی زیاد در کشورهای پیشرفته‌ اما ایران به دلیل گذشت مدت زمان کم از تزریق واکسن، شرایط مطلوبی داشت اما در این سویه با توجه به اینکه مدت زیادی از واکسینه شدن مردم گذشته اگر نسبت به دز یادآور اقدام نشود پیش‌بینی می‌شود آمار مبتلایان و فوتی‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که از زمان دریافت آخرین نوبت واکسن آنها ۶ ماه گذشته است برای تزریق دز یادآور اقدام کنند.

موسوی میرزایی با اعلام آمادگی بیمارستان‌های استان در موج هفتم کرونا گفت: هزار و ۵۷۰ تخت بیمارستانی فعال در استان وجود دارد که با احتساب هر ۵۴۰ نفر یک تخت، نسبت به میانگین کشور در وضعیت خوبی قرار داریم و با تکمیل پروژه‌های بیمارستانی در حال احداث این وضعیت بهتر خواهد شد.

وی به اجرای طرح دارو یاری در کشور اشاره و اضافه کرد: قرار نیست مردم وجه بیشتری را برای دارو با نسخه پزشک پرداخت کنند بلکه هدف از اجرای این طرح، پوشش بیشتر داروها توسط بیمه و کاهش پرداخت از جیب مردم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موضوعی که در این طرح وجود دارد این است که خرید دارو بدون نسخه پزشک که عموما مرسوم است با این نوع از افزایش روبه‌رو خواهد بود.

آمار ابتلا به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیر ماه جاری در خراسان جنوبی افزایش یافت و بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، این استان وارد موج هفتم شده است.

طبق آخرین رنگ‌بندی کشور از ۲۵ تیر ماه در خراسان جنوبی شهرستان فردوس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) باقی ماند و سرایان نارنجی (پرخطر) شد.

سربیشه تنها شهرستان آبی (کم خطر) خراسان جنوبی است و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.