معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اکنون بیش از ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در استان مبتلا به اضافه وزن هستند.

مجید شایسته به مناسبت هفته سلامت با بیان اینکه یکی از موارد مهم در این بخش نظارت است، اظهار کرد: در حوزه نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی طی سال گذشته ۸۷ هزار و ۸۹ مورد بازرسی انجام شد که طی آن ۳۰ مرکز پلمب شده و ۵۲۹۶ مورد صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی انجام گرفته است.

وی با اشاره به کسب رتبه سوم در بین ۶۳ دانشگاه کشور در برنامه‌های جوانی جمعیت و تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی  توسط استاندار در قرارگاه استانی جمعیت به عنوان یکی از ادارات برتر استان در اجرای قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: اجرای برنامه ارتقای سلامت دانش‌آموزان از طریق آموزش تغذیه و مکمل یاری با آهن و ویتامین D بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم دختر و پسر و توزیع مگادوز ویتامین A  بین کودکان ۲۴ تا ۵۹ ماهه استان و توجه به حصارکشی منابع آبی بدون حفاظ به منظور کاهش غرق شدگی کودکان از دیگر برنامه‌های مهم بوده است.

شایسته با بیان اینکه در حال حاضر در استان  خراسان جنوبی ۶۱ هزار و ۷۱۶ سفیر سلامت و ۵۹۳۶ داوطلب سلامت در اجرای برنامه ملی خودمراقبتی برای ارتقاء سطح سلامت جامعه فعالیت می‌کنند، ادامه داد: همچنین مشاوره و حمایت تغذیه‌ای از چهار هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به سوء‌تغذیه انجام شده و بیشترین شاخص سوء‌تغذیه مربوط به شهرستان‌های نهبندان و سربیشه بوده است.

وی با اشاره به مشاوره و حمایت تغذیه‌ای از هزار مادر باردار با همکاری کمیته امداد و هزار مادر باردار و شیرده با همکاری بنیاد علوی، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دانشگاه‌های برتر در زمینه واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال بوده و طی سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۶۸۷ نفر مورد غربالگری خطرسنجی قلبی – عروقی قرار گرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: طی این غربالگری مشخص شد که ۱۴ هزار و ۹۶ نفر مبتلا به فشار خون بالا، ۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر مبتلا به دیابت، ۱۶ هزار و ۷۷۷ نفر مبتلا به پیش دیابت و ۱۶ هزار و ۹۳۴ نفر مبتلا به پیش فشار خون هستند.

شایسته با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۳۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در استان مبتلا به اضافه وزن هستند، افزود: کوتاهی قد، لاغری و کم‌وزنی در استان طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در حوزه باروری و جوانی جمعیت نیز برگزاری هشت جلسه قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت با ۱۴۱ مصوبه و ۶۸ کمیته جوانی جمعیت در سطح شهرستان‌ها از برنامه‌های دانشگاه بوده است.

وی با اشاره به اجرای ۶۱۰۰ مورد غربالگری تالاسمی برای زوجین در آستانه ازدواج، تصریح کرد: طی سال گذشته ۹۶.۲ درصد پوشش آموزش‌های هنگام ازدواج بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از جذب کمک‌ خیرین سلامت برای تامین هزینه‌های آزمایش‌های کنترل درمان بیماری پی.کی.یو گفت و یادآور شد: همچنین مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای تجهیز آمبولانس‌ها برای اعزام نوزادان و کودکان جذب شده است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور