علی عرب نژاد مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی  بمناسبت هفته گرامیداشت مقام سالمند گفت : سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازی است و فرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن.
وی با بیان اینکه سالمندان باور ارزش های وجودی خانواده و جامعه هستند افزود : در فرهنگ اسلامی و ایرانی، «پیری» نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند، بلکه به صورت «کمال، حکمت، خردمندی و فرزانگی» تلقی می شود. از این رو به عنوان مرحله ­ای موثر و گرانقدر در زندگی بحساب می آیند .
مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد : ۶ مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان فعالیت می کند که ۱۳۶ نفر از خدمات این مراکز بهره مند می شوند .
وی با بیان اینکه یارانه مراکز با توجه به درجه بندی آنان متفاوت است گفت : سالمندان و معلولینی که از بیماری های خاص رنج می برند مبلغ ۶۷۲ هزار تومان یارانه دریافت می کنند .
عرب نژاد ادامه داد : ۴ مرکز ویزیت در منزل ویژه سالمندان وجود دارد که به ۸۹ سالمند خدماتی از قبیل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی، مددکاری، پرستاری وپزشکی ارائه می دهد .
مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی به نگهداری ۱۵۲ سالمند در ۶ مرکز روزانه نگهداری سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد : مبلغ یارانه این مراکز بابت هر سالمند ۳۸۱ هزار تومان می باشد .
عرب نژاد به فرصت های دوران سالمندی اشاره و افزود : وجود حساسیت مردم در خصوص برنامه های سالمندان ، زندگی سالمندان با سایر اعضای خانواده و وجود مساجد و حسینیه ها و … از جمله این فرصت هاست .
وی به تهدید های این دوره اشاره و ادامه داد : نبود امکانات رفاهی و تفریحی ویژه سالمندان ، پراکندگی نقاط شهری و روستایی استان از جمله این تهدید هاست.
عرب نژاد به عدم پوشش بیمه سالمندان در مناطق شهری اشاره و گفت : عدم برآورده شدن انتظارات سالمندان از سیستم بهداشتی ، عدم وجود متخصصین طب سنتی و عدم مناسب سازی اماکن و معابر برای دسترسی راحت سالمندان را از دیگر تهدیدهای این دوره عنوان کرد .
عرب نژاد با بیان اینکه حساس سازی رسانه های جمعی در مورد مفهوم سالمندی به همراه تکریم و تبلیغ این مفهوم در خروجی آنان برای جامعه موثر است افزود : برگزاری دوره های کوتاه مدت طب سالمندان برای پزشکان عمومی شاغل در دستگاهها ، تقویت نهادهای مردمی مرتبط ، تقویت فعالیتهای بنیاد فرزانگان ، تهیه اطلاعات مربوط به سالمندان کشور و وجود سالمندان نخبه به عنوان الگوی توانمند را نمونه ای از پیشنهادات در این خصوص عنوان کرد .

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله