فرماندار: بهترین با ۹ رأی موافق هم نمی تواند شهردار شود/ نظر فرمانداری همان نظر قبل است

علی ناصری فرماندار بیرجند اظهار کرد: تاکنون نامه جدیدی از شورای شهر به فرمانداری ارسال نشده و در این مورد اطلاعی ندارم.

وی افزود: اگر شورای شهر دوباره دکتر بهترین را به عنوان شهردار بیرجند پیشنهاد داده باشد، هیئت تطبیق فرمانداری بر اساس همان بخشنامه انتخاب شهرداران این مصوبه را برگشت خواهد داد و نظر کمیته تفاوتی نخواهد کرد.

فرماندار بیرجند تاکید کرد: هیئت تطبیق فرمانداری در برگشت مصوبه شورا، هم علت برگشت مصوبه را ذکر کرده و هم بخشنامه را برای شورا ارسال کرده است.

بهترین با ۹ رأی موافق هم نمی تواند شهردار شود

ناصری تصریح کرد: هیئت تطبیق فرمانداری در بررسی مصوبه شورا در خصوص انتخاب شهردار، اصلاً وارد موضوع تعداد آرای کسب شده نشده است و حتی اگر دکتر بهترین با کسب ۹ رأی موافق هم به عنوان شهردار انتخاب شود، این انتخاب از نظر آیین نامه تایید نخواهد شد چرا که مدرک و تخصص مرتبط نیست.

نظر فرمانداری همان نظر قبل است

وی در خصوص اینکه آیا با رایزنی‌هایی؛ امکان تایید دکتر بهترین برای شهرداری بیرجند وجود دارد، گفت: این امکان در هیئت تطبیق فرمانداری وجود ندارد، اما بنده امکان تایید آن پس از پیگیری از بقیه مراجع قانونی را نمی دانم.

فرماندار بیرجند گفت: تا نامه ای از شورا به هیئت تطبیق فرمانداری واصل نشود، نمی‌توان در مورد این موضوع نظر داد، اما اگر پیشنهاد مجدد دکتر بهترین برای شهرداری، حقیقت داشته باشد، نظر فرمانداری همان نظر قبل است.

لزوم ارسال مجدد مصوبه شورا به هیئت تطبیق برای ادامه پیگیری

ناصری در خصوص ارسال مستقیم مصوبه انتخاب شهردار به استانداری و وزارت کشور هم، گفت: از نظر قانونی اصلاً امکان ارسال مصوبه شورا به صورت مستقیم از استانداری به وزارت کشور وجود ندارد. در واقع پس از رد شدن مصوبه شورا توسط هیئت تطبیق فرمانداری، اگر اعضای شورا بر مصوبه خود اصرار داشته باشند، باید این مصوبه دوباره به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال شود. اگر هیئت تطبیق باز هم این مصوبه را رد کرد، بر اساس قانون این مصوبه به هیئت حل اختلاف استان ارسال می شود.

وی تصریح کرد: در هیئت حل اختلاف استان هم آقای استاندار به عنوان رئیس و بقیه اعضا می توانند در خصوص آن نظر دهند. اما اگر استاندار هم این مصوبه را رد کند، شورا باید انتخاب خود را عوض کند.

گویا دوستان شورا قوانین و بخشنامه ها را نمی خوانند

فرماندار بیرجند با بیان اینکه متاسفانه گویا دوستان شورا قوانین و بخشنامه ها را نمی خوانند، تصریح کرد: نمی دانم چه اصراری برای ارسال این مصوبه به وزارت کشور وجود دارد؟ در بخشنامه‌ای که وزارت کشور برای انتخاب شهرداران داده است، اصلاً تخصص پزشکی وجود ندارد. در این بخشنامه تخصص و مدرک در زمینه شهرسازی، معماری، حقوق و حتی حسابداری وجود دارد، چون شهرداری با تمام این تخصص‌ها سر و کار دارد،اما مدرک پزشکی در هیچ کجای بخشنامه وجود ندارد.

با مدرک پزشکی نمی توان شهردار شد

ناصری گفت: اگر قرار است این موضوع از نظر کارشناسی بررسی شود، قابل تایید نخواهد بود و با مدرک پزشکی نمی توان شهردار شد.

وی تاکید کرد: اگر این مصوبه و انتخاب شورای شهر به فرمانداری ارسال شود، ما کار خودمان را انجام خواهیم داد، اما اگر به مراجع دیگر فرستاده شود آن ها هم خودشان باید این موضوع را بررسی و توضیح دهند.

در حالی که هیئت تطبیق فرمانداری؛ مصوبه شورای شهر درخصوص انتخاب دکتر بهترین به عنوان شهردار بیرجند را رد کرده است، اما شورای شهر دوباره این مصوبه را از طریق وزارت کشور پیگیری کند. اما این در حالی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی و شهروندان بیرجندی این انتخاب شورای شهر را به دلیل عدم تخصص فرد منتخب در حوزه عمرانی و شهرسازی مورد انتقاد قرار داده اند و اکنون هم معتقدند که اصرار و لجبازی شورای شهر در این خصوص ممکن است به دلیل لابی و … باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که پیگیری و اصرار برخی اعضای شورای شهر برای تایید دکتر بهترین به عنوان شهردار بیرجند به کجا خواهد رسید، در حالی که فرماندار معتقد است این موضوع حداقل در هیئت تطبیق فرمانداری قابل تایید نیست.

 

در همین راستا، جمعی از مهندسین بیرجندی هم در نامه ای به شورای شهر، از انتخاب گزینه ای بی ارتباط با فعالیت های شهرداری و ظرفیت های شهر گلایه کرده و خواستار تجدید نظر شورا در رأی خود شدند.