#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

سنگ‌نگاره‌های کال جنگال در خراسان جنوبی، نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد، از شیوه زندگی افراد در قرذن‌ها پیش و تاریخی به بلندای حیات انسان.

مجموعه سنگ‌نگاره‌های کال جنگال در طول دره‌ای به همین نام در رشته کوه باقران، در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غرب بیرجند در نزدیکی روستای زمان‌آباد از توابع بخش مرکزی بیرجند قرار دارد.

این سنگ‌نگاره‌ها شامل یازده کتیبه و دو تصویر بوده که هم‌اکنون تنها هفت مورد از کتیبه‌ها باقی مانده است. تصاویر و کتیبه‌ها به صورت پراکنده بر روی صخره‌ها هک شده‌اند. بعضی کتیبه‌ها تنها شامل یک سطر و بعضی از چند سطر تشکیل شده‌اند.

در این مجموعه، دو سنگ‌نگاره (نگارکند) وجود دارد که یکی نیم تنه یک مرد و دیگری صحنه جدال یک مرد با شیر را نشان می‌دهد. با توجه به نحوه آرایش صورت، موها و نوع لباس می‌توان گفت مجموعه کتیبه‌ها و نگارکندهای کال جنگال متعلق به دوره اشکانی است.

شاید بر اساس همین تصویر نام این محل را کال‌جنگال گذاشته‌اند، چراکه در گویش بیرجندی «کال» به معنی چال و گودی و «جنگال» به معنی جنگ و جنگجو است.

تقریباً از ۶۰ سال قبل نقش‌­کنده­‌ها و کتیبه­‌های خاصی(سه نقش انسانی به همراه کتیبه­‌هایی در کنار آن‌ها، کتیبه­‌های منفرد و همچنین تعدادی نشان یا علامت) در این مکان شناسایی شده­ است.

آخرین بررسی دره کال­جنگال به سفارش سازمان میراث­ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۹ صورت پذیرفته که به کشف چند کتیبه جدید و تعدادی نقوش کوچک یا به تعبیری بهتر علامت یا نشانه منجر شد.