فرماندار خوسف گفت: با گازرسانی به ۴۹ روستا یک هزار و ۷۰۶ خانوار معادل ۲۹ درصد جمعیت این شهرستان فقط در سال ۹۸ از گاز برخوردار شدند.

محمد شفیعی روز یکشنبه دافزود: شهرستان خوسف دارای ۲۱۷ روستا و آبادی دارای سکنه است که با پیگیری‌های انجام شده تعداد روستاهای دارای گاز در این شهرستان به ۴۹ روستا رسید.

وی گفت: تا قبل از سال ۹۵ فقط ۱۲ روستا گازرسانی شده بود که اجرای عملیات گازرسانی به روستاهای بخش جلگه ماژان و دهستان خور بخش مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار خوسف اظهار داشت: اکنون عملیات گازرسانی به ۳۱ روستای شهرستان خوسف در حال اجرا است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه گاز یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری است گفت: با توجه به وجود معادن بسیار زیادی که در بخش جلگه ماژان قرار دارد، امیدواریم بسیاری از مشکلات این بخش با گازرسانی مرتفع شود.

شفیعی از پیگیری استاندار برای گازرسانی به روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار که در مسیر خطوط لوله گاز قرار دارند، خبر داد و گفت: اقدامات اولیه برای گازرسانی به ۳۶ روستا در این زمینه انجام شده است که همزمان با سایر روستاها گازرسانی خواهد شد.

وی افزود: این شهرستان دارای معادن بسیار زیادی است که از مهمترین آنها می‌توان به بزرگترین معدن دولومیت خاورمیانه، بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه معدن قلعه زری و معادن طلای شادان، کودکان، ماهرآباد، خونیک و مرمرین بستان و آرک اشاره کرد.

فرماندار خوسف گفت: از محل اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی ۴۴۳ میلیارد ریال برای راه‌اندازی معادن طلای شادان و کودکان در نظر گرفته شده که قسمتی از این تسهیلات پرداخت شده و عملیات عمرانی این معادن شروع شده است.

وی ادامه داد: خوسف دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش معادن است که به عنوان قطب معادن استان خراسان جنوبی شناخته می‌شود.

شفیعی گفت: یکی از موضوعاتی که به طور جدی پیگیری می‌شود این است که بتوان قسمت اعظم حقوق دولتی معادن برای رفع برخی از مشکلات روستاهای دارای معدن هزینه شود.

وی افزود: در این خصوص سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای رفع مشکلات آبرسانی به روستاهای بصیران و قلعه زری هزینه شد.

فرماندار خوسف تصریح کرد: از دیگر موضوعات به کارگیری نیرو در این معادن با اولویت اهالی روستاهای مجاور و بومی شهرستان است و در معدن چدن کویر خاوران بزرگترین مجتمع سرمایه گذاری خارجی استان که سال گذشته به بهره‌برداری رسید، به کارگیری نیرو با اولویت‌های بومی بوده است.

وی گفت: یکی دیگر از زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان خوسف تامین برق است که در حال حاضر همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار شهرستان برق‌رسانی شده است.

شفیعی افزود: شبکه انتقال برق به شهرک شهید رحمانی خوسف به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان خراسان جنوبی در حال اجرا است که امیدواریم برای راه‌اندازی مابقی واحدهای صنعتی این شهرک که شامل نورد و فولاد می‌شود هرچه سریعتر پست برق آن نیز به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است امیدواریم با راه‌اندازی معادن و واحدهای صنعتی دیگر جهشی در میزان تولید را در این شهرستان رقم بزنیم.

وی اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی از حداکثر امکانات خود استفاده می‌کنند و با توجه به پیگیری شخص استاندار قطعا در سال جاری جهشی در بخش تولید استان و شهرستان رخ خواهد داد.

فرماندار خوسف گفت: در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز شهرستان خوسف پیشتاز بوده است و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیون یورو، چدن کویر خاوران با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیون دلار و کارگاه تولیدی بتن آماده با سرمایه‌گذاری ۵۶۰ هزار دلار از مهمترین پروژه‌هایی است که به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: ۲ فاز دیگر در شهرک شهید رحمانی خوسف شامل فولاد، میله، میلگرد و نورد با سرمایه‌گذاری خارجی در حال احداث است که پیگیری‌های لازم برای تسریع در راه‌اندازی این واحدها در حال انجام است.

وی گفت: برای تامین آب مصرفی واحدهای صنعتی در شهرک شهید رحمانی مطالعات ایجاد سد روی رودخانه شاهرود انجام شده است و به زودی به مرحله اجرا می‌رسد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.