مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: باید از موازی کاری‌ها در حوزه ازدواج جلوگیری شود تا از ظرفیت‌های قانونی با ایجاد یک نظام مبتنی بر مشارکت مردم بتوانیم حمایت و نظارت بیشتری در امر ازدواج داشته باشیم.

حسن عزیزی روز شنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی سرآمدان و فرهیختگان در مجمع خیرین ازدواج خراسان جنوبی افزود: بانک اطلاعاتی مربوط به سازمان‌های مردم نهاد در حوزه ازدواج باید تهیه و نشست‌هایی با مسؤولان آنها برگزار شود تا نحوه ایجاد هیات موسس مجمع خیرین ازدواج استان مشخص شود.

وی ادامه داد: همچنین باید طرح‌هایی در حوزه ترویج ازدواج آسان و موفق دختران جوان استان آماده شود تا طرح و برنامه مناسب، قبل از تشکیل جلسات مجمع خیرین ازدواج موجود باشد.

وی اظهار داشت: باید اقدامات افرادی که با عنوان کار خیر، برنامه‌های موقتی همراه با آسیب در حوزه ازدواج انجام می‌دهند، ساماندهی بهتری انجام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه ورزش، وزارت ورزش و جوانان گام‌های خوبی برداشته و مجمع خیرین ورزشیار در کشور از جمله در این استان راه اندازی شده اما یکی از مشکلات ما در خراسان جنوبی عدم راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج به شکل رسمی است.

عزیزی افزود: این مجمع اگر به شکل کامل شکل بگیرد می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی اداره کل ورزش و جوانان در حوزه ترویج ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار تلقی شود و در بحث تامین منابع مورد نیاز برای نوعروسان جوان بی‌بضاعت و کم بضاعت و برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی قبل، حین و پس از ازدواج فعال شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: متولی برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج به غیر از بخش دانشجویان وزارت ورزش و جوانان است و تامین منابع مالی یا به شکل قرض‌الحسنه و یا با نرخ پایین برای ایجاد بستر اشتغال پایدار برای زوج های بی‌بضاعت است.

عزیزی گفت: این نشست مقدمه ای برای پایش افکار و تجربیات برای راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج خراسان جنوبی به شکل رسمی و تشکیل هیات موسس آن است.

وی افزود: رسانه ها با مردم مانوس هستند می توانند در طرح  گفتمان‌سازی موضوع ازدواج اثرگذار باشند و هرچند بسیاری از مسائل مربوط به ازدواج رنگ و بوی اقتصادی دارد و اما اگر به دقت بررسی شود باورهای فرهنگی هم در این حوزه مقوله‌ای مهم است.

وی اظهار داشت: هنوز ساختار قانونی و حقوقی مجمع خیرین ازدواج ایجاد نشده است و تا وقتی که مجمعی با عنوان خیران ازدواج جوانان خراسان جنوبی با کدشناسه ملی ثبت رسمی نشده یعنی مجمعی وجود ندارد.

وی یادآور شد: جریان ازدواج به عنوان یک گفتمان قالب در فرهنگ مردم با توجه به مشکلات معیشتی ایجاد نشده و برنامه پایداری در این خصوص وجود ندارد هر چند وزارت ورزش و جوانان با برگزاری دوره‌ها و پایگاه‌های آموزشی متعدد در بحث توسعه مراکز تخصصی ازدواج  و تحکیم بنیاد خانواده و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه ازدواج گام های موثری برداشته است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: تعدد مراکز خیریه در حوزه های مختلف در کشور موجب شده که توان خیر در حوزه های مختلف کم شود و یکی از نگاه‌های ما یکپارچه‌سازی حوزه عملیاتی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حوزه ازدواج است.

رییس دومین مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان خراسان جنوبی در حوزه ازدواج هم گفت: مشکلات جوانان نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر است و بعضی از مشکلات از خانواده نشات می‌گیرد که نیازمند این است که اقدام لازم از خانواده برای موضوع ازدواج باشد، خراسان جنوبی در مقوله طلاق نسبت به دیگر استان‌های کشور جایگاه خوبی دارد، مجمع خیرین ازدواج از نهادهای موثر و کمک کننده در امر ازدواج است.

تکتم سیدآبادی افزود: باید از ظرفیت خیران در بحث ارتباط با مردم استفاده شود تا قدم های مثبتی در استان انجام شود و هر خیر عضو مجمع خیرین ازدواج، می تواند حمایت‌های خود را رصد کند و بداند حمایت‌هایش به کجا رسیده است.

وی تصریح کرد: صندوق حمایت از جوانان استان هم در حال راه اندازی است و جوانانی که عضو این صندوق شده می‌توانند از تسهیلات آن استفاده کنند و از خیران هم تقاضا داریم عضو این صندوق شوند چون این کار یک گردش مالی ایجاد کرده و گردش حساب به جوان نیازمند تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در بحث آیین‌های ازدواج آسان در هفته ازدواج به طور همزمان در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، جشنواره ازدواج و در بیرجند جشنواره استانی ازدواج با حضور ۴۰ زوج در قالب ازدواج به سبک آسان برگزار شد و زوجین به این شکل راهی خانه بخت شدند.