– معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از  سه هزار میلیارد ریال اعتبار در چارچوب اجرای طرح احداث هفت هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی خانگی در استان هزینه می‌شود.

 سید کمال الدین میرجعفریان در نشست بررسی شیوه‌نامه احداث هفت هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی خانگی با اشاره به دستاوردهای ارزنده سه سفر دکتر نوبخت به استان گفت: یکی از بهترین پیامدهای این سفرها، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف است که به رشد و توسعه استان کمک می‌کند.

وی افزود: از مجموع تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده، موضوع احداث هفت هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی خانگی یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین مواردی است که در استان محقق می‌شود.

وی هدف از نصب و راه‌اندازی این تعداد واحد نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی را کمک به تامین برق مورد نیاز شبکه سراسری و نیز ایجاد درآمد پایدار برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه عنوان کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: این تفاهم‌نامه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و صندوق کارآفرینی امید به عنوان طرفین توافق‌نامه اجرا می‌شود.

وی گفت: نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد برکت، بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نهادهای مجری این طرح هستند.

میرجعفریان تاکید کرد: تمامی مراحل طرح و روند اجرای آن تحت نظارت و با هماهنگی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری انجام می‌شود.

وی از تعهد پرداخت ۴۰۰ میلیون ریال به ازای هر نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: این رقم در قالب ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور، ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض از سوی نهادهای مجری و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و از محل قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: در مجموع، اعتباری بیش از سه هزار میلیارد ریال در قالب این طرح در استان هزینه خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی از فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان خواست به منظور آغاز فاز اجرایی طرح، نسبت به شناسایی دقیق متقاضیان اقدام کنند.

وی گفت: در اجرای این طرح، اولویت با افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی است.

نشست بررسی شیوه‌نامه نحوه اجرای طرح احداث هفت هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی خانگی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد و با حضور تمامی اعضا، روند اجرای کار و وظیفه دستگاه‌های متولی مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

همزمان با سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان خراسان جنوبی در ۲۲ خرداد امسال، با هدف ایجاد درآمد پایدار در خانوارهای روستایی و عشایری، تفاهم‌نامه‌ای برای نصب و راه‌اندازی هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی به امضا رسید.